Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 57
genwoordig op Seppe thuishoort. Met verbazing dat ik de kist had ge-
vonden, mailde ik de havendienst van Seppe met het verzoek of zij mij
konden voorzien van contactgegevens van de huidige eigenaar. Een ant-
woord liet gelukkig niet lang op zich wachten en al snel had ik contact
met Henry Blommers van ExectiveFlight. Nu ik het toestel had weten te
traceren, wilde ik de kist zelf vliegen en mijn oma verrassen met een
vluchtje. Hoe mooi is dat?
ExecutiveFlight werd enthousiast van mijn verhaal en het stond buiten
kijf dat ik het toestel zelf mocht gaan vliegen. Echter, de Cessna stond in
Logo van het Deense rondvluchtbedrijf.
??
? ?
??
??
De C-172 wordt door Reims Aviation gebouwd in 1974 en krijgt c/n F17201104. Op 6 mei 1974 wordt het toestel in het Deense luchtvaartregister
ingeschreven op naam van Business Jet Flight Center op Kopenhagen-Kastrup. Na slechts 22 dagen wordt het toestel overgeschreven op naam van
Carsten Hansen, die er tot juni 1975 vanaf Billund mee vliegt. Hansen verkoopt het toestel aan Billund Flyvskole, dat het in mei 1979 doorverkoopt
aan Morgen Anker van Billund Rundflyving. Dit bedrijf, dat nog steeds bestaat, vliegt maar liefst twintig jaar met de Cessna. “Wij gebruikten het
toestel voor rondvluchten en banner towing. Het toestel sleepte ooit een van de grootste banners in Denemarken, eentje van Legoland met een
oppervlakte van wel honderd vierkante meter” aldus Anker. Het toestel krijgt de bijnaam ‘Anne Marie’s’, vernoemd naar de enige vrouwelijke piloot
die maar liefst 25 jaar voor het bedrijf vliegt. Naar verluidt was ze erg gesteld op het rode kleurenschema en heeft zij met deze Cessna de meeste
landingen op haar naam staan, soms waren het er wel dertig op een dag.
In 1990 raakt het vliegtuig tijdens een sleepvlucht motorvermogen kwijt, waarna het een succesvolle noodlanding maakt in een weiland nabij het
dorp Hejnsvig. Om het toestel naar het vliegveld te krijgen, worden beide vleugels verwijderd. De romp wordt met een zelfgemaakte trekstang
achter een personenauto over de openbare weg teruggesleept. In 1996 wordt het voorzien van een nieuw kleurenschema, het rood en wit maakt
plaats voor donkergeel en het logo van het bedrijf komt op de staart.
In november 1999 wordt de kist verkocht aan Ole Brinckmeyer die er tot 2005 mee vliegt vanaf het inmiddels gesloten vliegveld Allerød. De vol-
gende eigenaar is Hans Hendrik Tholstrup, die de kist in 2005 koopt als aanvulling op zijn vloot bestaande uit een Cessna 337 en twee Bell 206-he-
likopters voor zijn bedrijf Skypix, gespecialiseerd in luchtfotografie. Tholstrup laat de kist overspuiten in Litouwen tot het huidige witte schema met
rood en grijze accenten, en voorziet het van een geheel nieuw interieur en Garmin GNS430. “Het was het beste vliegtuig dat ik ooit heb gehad”,
vertelt hij me. Vanwege de opkomst van drones voor luchtfotografie, wordt de C-172 in 2009 verkocht aan Michal Agerled, die er tot 2012 vanaf
Roskilde mee vliegt. Agerled verkoopt het toestel aan Aviat Aviation, die het onderbrengt bij het Deense Phoenix Flight Academy op Roskilde. Deze
vliegschool gaat in 2016 failliet en het vliegtuig wordt verkocht aan een particulier die het tot 2020 in bezit heeft. Het Nederlandse ExecutiveFlight
koopt het toestel, dat op dat moment 7.768 uren in het logboek heeft staan. De Cessna arriveert op 20 maart 2021 in Seppe.
Toen in 1986 en nu in 2022…
onderhoud: er werden modificaties zoals een Garmin G5 en GNX375
aangebracht. Het toestel werd bovendien voorzien van longrange tanks
en de nieuwe Nederlandse registratie PH-EFA. Het zou dus nog wel
even duren voordat alles gereed was. Reden voor mij om in de historie
van het toestel te duiken. Dankzij internet heb ik oude eigenaren opge-
spoord, die leuke verhalen en ervaringen boven tafel haalden.
Ik wil dus graag mijn oma meenemen op een vlucht. Door de corona-
maatregelen is het erg moeilijk een check-out te plannen, maar op 12
augustus 2021 is het dan zo ver. Met flight instructor Alexandra Nieu-
wenhuis doe ik mijn check-out op de PH-EFA. Toch wel een bijzonder
gevoel om het toestel nu zelf te kunnen vliegen. De coronamaatregelen
en de angst voor corona bij mijn oma weerhouden me ervan om haar
te verrassen met een vlucht. Een jaar later, op 20 augustus 2022, doe ik
wederom een check-out, deze keer met instructeur Robbert Rimmel-
zwaan. Nu alle maatregelen opgeheven zijn, reserveer ik het toestel voor
de verrassingsvlucht en trommel de hulptroepen op om mijn oma met
een smoes naar Teuge te krijgen. Echter: onstuimig weer en harde wind
doen mij besluiten het toestel te laten staan en alles af te blazen.
NAAR TEXEL
Voor de tweede poging zijn de weergoden ons goed gezind en wordt
56-57-58_cristianmetoma.indd 57 15-11-2022 10:34