56 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022
A trip down memory lane, zullen we maar zeggen. Dat is precies wat
mijn vader gedacht moet hebben tijdens het opruimen van de zolder
toen het ouderlijk huis werd verkocht. Op een zekere dag kwam hij met
dozen aanzetten waar de inhoud varieerde van liefdesbrieven tot plak-
boeken en van schooltekeningen tot modelvliegtuigjes en airshowboek-
jes. Tussen al die spullen zat een foto die nu, achteraf gezien, voor mij
van grote waarde is en waarvan ik het bestaan en het verhaal erachter
niet kende.
Op de achterkant van de foto stond geschreven ‘rondvlucht juli 1986’.
Voor het verhaal moest ik toch echt naar mijn oma, die ondanks haar
leeftijd (87) nog alles vers uit het geheugen wist te halen. “Oma wilde
graag met opa, je ouders, zusje en jou naar Legoland in Denemarken.
We huurden daar voor een week een huisje tijdens de zomervakantie.
Een van de attracties was dat je met een Lego-vliegtuig op rails over het
park kon ‘vliegen’ en dat vond je geweldig. Je was toen al een jongetje
dat een en al vliegtuigen was.”
Piloot en Vliegtuig-fotograaf Cristian Schrik ontdekt dat het vliegtuig waarmee hij in 1986 met opa en
oma in Denemarken een rondvlucht maakte, tegenwoordig in Nederland is gestationeerd. Hoog tijd voor
een hernieuwde kennismaking met deze Cessna. En wat is er dan mooier om ook oma daarbij te betrek-
ken. Cristian doet verslag.
VLIEGEN MET EEN OUDE BEKENDE
BELEVENISSEN Door: Cristian Schrik
Naast deze attractie op de grond werden ook kaarten verkocht voor een
échte rondvlucht over Legoland vanaf het naastgelegen vliegveld Billund.
Het leek mijn oma zó fantastisch dat ze voor vijftig gulden een ticket
kocht voor een rondvlucht van dertig minuten. Oma vertelt verder: “Je
zat vol verwondering op je knietjes door het raam te kijken. Na de vlucht
wilde je eigenlijk nog een keer, maar dat werd te gek. Wat werd jij boos,
dat jij niet voor een tweede keer mocht vliegen.” Zoals gebruikelijk heb
ik, enigszins onder dwang of nog boos omdat ik geen tweede keer
mocht vliegen, bij het vliegtuig geposeerd. Mijn vader maakte een foto.
OP SEPPE
Mijn luchtdoop heb ik dus als vijfjarig jongetje te danken aan mijn oma,
die mij meenam in een C-172M met registratie OY-BFP. Tegenwoordig,
35 jaar later, ben ik zelf in het bezit van een vliegbrevet en vlieg onder
andere op de C-172. Is het toestel van mijn luchtdoop nog luchtwaardig,
vroeg ik mij af. Dankzij Google stuitte ik op airnieuws.nl al snel op een
foto van Henk Wadman. Het onderschrift vermeldde dat het toestel te-
56-57-58_cristianmetoma.indd 56 15-11-2022 10:34