Pagina 52 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2022
52 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022
HISTORIE Door: Jozef Mols – Foto’s: Israel National Photo Collection
DE SHORT SCION II IN HET KORT
Bemanning 1 piloot
Passagiers 6
Motor 2 x Pobjoy Niagara III (90 pk)
Lengte 9,6 m
Spanwijdte 12,8 m
Hoogte 3,16 m
Leeggewicht 803 kg
MTOW 1.451 kg
Kruissnelheid 187 km/h
Maximale snelheid 206 km/h
Vliegbereik 630 km
Plafond 4.000 m
GEBRUIKERS
Twee Scions met conventioneel landingsgestel worden geleverd aan Pa-
lestinian Airways. In het Midden-Oosten worden de vliegtuigen vooral
gebruikt voor verbindingen binnen Palestina en tussen dat land en
Egypte. Rekening houdend met de reputatie van Short is het niet ver-
wonderlijk dat later ook Scions met vlotters worden gebouwd. Een eer-
ste exemplaar gaat naar H. Hemming & Partners die in Nieuw-Guinea
luchtverkenningen uitvoeren voor rekening van Papuan Concessions Ltd.
Het toestel is echter niet geschikt voor het warme klimaat in deze regio
omdat de motoren te weinig vermogen leveren. Tijdens de oorlog wordt
dit exemplaar ingezet als ambulancevliegtuig. Daarna wordt het overge-
dragen aan Marshall Airways voor pleziervluchtjes. In 1970 wordt het uit
dienst genomen en als versiering opgehangen in de loodsen van de
maatschappij. In 1974 keert het vliegtuig terug naar Engeland waar het
een plaats vindt in een museum.
Een tweede exemplaar wordt met conventioneel landingsgestel geleverd
aan Adelaide Airways in Australië. Wanneer die maatschappij wordt over-
genomen door Australian National Airways wordt de Scion verkocht aan
General Air Transport Syndicate die het laat voorzien van vlotters. Na een
ongeval bij de landing op de Brisbane River wordt het vliegtuig ontman-
teld. Nog een exemplaar wordt verkocht aan Adelaide Airways en later
overgedragen aan ANA Pty. In december 1942 wordt het dan verkocht
aan Guinea Airways Ltd. Het vliegtuig wordt voorzien van Gipsy Minor-
motoren van elk 90 pk. Na een reeks ongevallen, te wijten aan brand-
stoflekken, wordt het model gerestaureerd in Australië waar het wordt
tentoongesteld.
De overige Scions van de in totaal 22 geproduceerde eenheden worden
bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog ingedeeld bij de Royal Air
Force (RAF), waar ze vooral dienstdoen als verbindingsvliegtuig. Verder
worden ze gebruikt voor het vervoer van bemanningen die oorlogsvlieg-
tuigen van de fabriek naar de luchtmachtbasis moeten overvliegen.
MAATJE GROTER
Short probeert ook nog een grotere versie – de Scion Senior – op de
markt te plaatsen. Die biedt plaats aan negen passagiers. Maar er is wei-
nig vraag naar dit model omdat de meeste luchtvaartmaatschappijen in-
middels de De Havilland Dragon en Dragon Rapide in dienst hebben
genomen. De Senior lijkt wel geschikt als watervliegtuig. Irrawaddy Flotil-
la Co in Birma koopt drie Seniors. Palestinian Airways, dat al twee Scion
II’s in dienst heeft, koopt eveneens een exemplaar van deze grotere vari-
ant, maar dan wel met een conventioneel landingsgestel. In 1942 wordt
het vliegtuig ingedeeld bij de RAF in het Midden-Oosten. Op 22 sep-
tember 1943 wordt het toestel afgeschreven als ‘verloren in actie’.
De Scion en zijn opvolger, de Scion Senior, kunnen dus niet als bijzon-
der succesvol beschouwd worden. Een van de redenen daarvoor is het
geringe vermogen van de motoren. Daarnaast zal ook de concurrentie
met vliegtuigen van De Havilland – zoals de Dragon Rapide – een rol
hebben gespeeld. Short was hoogstwaarschijnlijk ook te weinig gemoti-
veerd om het model te promoten. De fabrikant was nu eenmaal beter
thuis op de vliegbootmarkt.
Palestine Airways vloog met de Scion I en II.
Met twee 90 pk-motoren was de Scion geen krachtpatser. (Foto: Library of Congres)
Een Scion I van het Australische Marshall Airways.
De knusse cabine van de Scion.
50-51-52_shorts16.indd 52 15-11-2022 10:33