PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 51
De Scion is een hoogdekker. Vleugels en romp zijn vervaardigd uit
aluminium frames die met doek bekleed worden. Het prototype
wordt aangedreven door twee Pobjoy R-radiaalmotoren van 80 pk.
Productie-exemplaren worden echter voorzien van twee Pobjoy Ni-
agara III-radiaalmotoren van 90 pk. Het vliegtuig is voorzien van een
vast landingsgestel met staartwiel.
Op 18 augustus 1933 maakt John Lankester Parker – de hoofdtestpi-
loot van Shorts Brothers – de eerste proefvlucht met het prototype.
In 1934 wordt het toestel voorgesteld tijdens de SBAC Airshow in
Hendon. Een jaar later wordt een eerste productie-exemplaar ge-
bouwd onder de naam Scion II. De voornaamste aanpassing heeft
betrekking op het verplaatsen van de motoren. Bij het prototype wa-
ren deze gemonteerd met de thrust-lijn onder de koorde-lijn van de
vleugels. Nu worden ze hoger gezet zodat de thrust-lijn overeenkomt
BijschriftSHORT S.16 SCION
??
? ?
??
??
met de koorde-lijn. Daardoor zijn bij veranderend motorvermo-
gen trimwijzigingen niet langer nodig. Een andere wijziging heeft
betrekking op de stoelen in de cabine. Bij het prototype waren
vijf vaste stoelen voorzien, naast een klapstoel. In de Scion II
worden zes vaste stoelen aangebracht.
Tijdens de productie van de Scions opent Shorts een nieuwe fa-
briek op het vliegveld van Rochester waar alle Scions in eerste
instantie worden gebouwd. Later, als Shorts zich wil concentre-
ren op de bouw van vliegboten, zal Pobjoy Airmotors & Aircraft
Ltd (eveneens gevestigd in Rochester) een licentie ontvangen
voor de bouw van de de Scions. Het vijfde exemplaar van de
Scion II wordt door Shorts gebruikt als ‘testbed’ voor een nieu-
we slanke vleugel met Gouge-flaps, die zal worden gebruikt op
de latere Short Empire vliegboot.
50-51-52_shorts16.indd 51 15-11-2022 10:33