PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 49
De HH-60W ‘Jolly Green II’ moet net als de HH-60G ‘Pave Hawk’ gewon-
de militairen van het front op kunnen pikken, waarbij de Pave Hawk goed
is voor een topsnelheid van 360 km/h. De oudere variant heeft een vlieg-
bereik van 933 km op een hoogte van maximaal 14.000 ft (4.328 m) bij
een maximale vliegduur van ruim vier uur. De helikopter kan echter in de
lucht worden bijgetankt, wat de missieduur aanmerkelijk kan verlengen.
De nieuwe helikopter is afgeleid van de bestaande UH-60M Black Hawk,
maar presteert beter dankzij aerodynamische aanpassingen en een grote-
re tankinhoud. De helikopter is uitgerust met twee 2.000 pk sterke T700-
GE-701D turboshaftmotoren die kunststoffen rotorbladen aandrijven.
Daarnaast is sprake van geavanceerde en geïntegreerde overlevings- en
verdedigingssystemen. Ook zijn er betere communicatiemogelijkheden
dankzij onder meer twee Tactical Datalinks & Intel-ontvangers voor Net-
centric-connectiviteit, een grotere hoofdcabine en verbeterde bepantsering
van de corrosiebestendige rompen en ballistische bescherming.
SERIEPRODUCTIE
Sikorsky kreeg al in 2014 opdracht vijf HH-60W’s te bouwen. Ook moch-
ten zeven trainingssystemen geleverd worden voor zowel piloten als on-
derhoudstechnici. De eerste CRH vloog op 17 mei 2019, waarna al snel
drie andere prototypes volgden. De fabrikant kreeg eind september 2019
na uitgebreide tests en 150 uur vliegen met dit kwartet opdracht te begin-
nen met een eerste Low Rate Initial Production 1 (Lot 1) voor tien heli-
kopters. In februari 2020 volgde een LRIP Lot 2-order voor de bouw van
nog eens twaalf CRH’s.
In februari 2021 werd besloten bijna een miljard dollar uit te trekken om
de helikopters op zeventien punten toekomstbestendiger te maken. Dat
moest leiden tot nog verder verbeterde zelfbeschermingsmogelijkheden,
storingsongevoelige GPS-systemen, Electronic Flight Bags en de mogelijk-
heid live videobeelden te delen met grondstations. In 2022 werd op-
dracht gegeven voor de bouw van veertien helikopters, waarbij gedacht
wordt aan een totale productie van 113 CRH’s.
41ST RESCUE SQUADRON
Het 41st Rescue Squadron van de Amerikaanse luchtmacht beschikt sinds
november 2020 over de eerste twee ‘Jolly Green II’s’. Beide helikopters
waren kort daarvoor overgevlogen van de Sikorsky Training Academy in
Stuart (Florida) naar hun nieuwe thuisbasis. Ze dienden als testmodellen
waarvan de uitkomsten zouden leiden tot de nu afgekondigde beperkt
operationele inzetbaarheid.
De Amerikaanse luchtmacht heeft de nieuwe Sikorsky HH-60W Combat Rescue Helicopter (CRH)
beperkt operationeel inzetbaar verklaard. Sikorsky had op het moment dat de verklaring werd afgegeven
al 24 helikopters van dit type aan de luchtmacht geleverd, inclusief vijf ‘Engineering & Manufacturing
Development’ toestellen en de eerste zogenoemde Lot 1-varianten.
SIKORSKY ‘JOLLY GREEN II’
STATUS REPORT Door: Ruud Vos – Foto’s: Lockheed Martin/Sikorsky
??
? ?
??
??
49_jollygreenii.indd 49 15-11-2022 10:32