Pagina 46 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2022

46 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022
HISTORIE Door: Ruud Vos – Foto’s: fabrikanten/NBAA
OLED-SCHERMEN
In zakenjets zijn geavanceerde inflight entertainmentsystemen gemeen-
goed. Daarbij wordt in de regel niet beknibbeld op de aanschafkosten.
Toch is het grootste hier soms nog niet groot genoeg. Dat ontdekte ook
het Amerikaanse Rosen Aviation dat in 2021 door het Koreaanse LG ge-
leverde OLED-beeldschermen aanpaste voor gebruik in zakenjets. Tot
verbazing van de beeldschermspecialist bleek de vraag veel groter dan
verwacht, waarna besloten werd verder op te schalen. Rosen breidde
daarop het portfolio van ‘Ultra High Definition’ OLED-schermen (dat be-
stond uit exemplaren in grootte variërend van 25 tot 55 inch (52-103
cm) uit met 65 en 77 inch-varianten. Beide displays maken deel uit van
lopende STC-projecten en komen medio 2023 beschikbaar voor in-
bouw. De nieuwe units zijn, net als de rest van de beeldschermlijn,
luchtvaartspecifieke ontwerpen met slanke, lichtgewicht profielen en on-
geveer drie cm dik. Het 65 inch-model (schermdiameter 1,65 m) zal
naar verwachting slechts 16 kg wegen, en de 77 inch-variant (1,96 m)
naar verwachting 19,5 kg. De interne systemen zijn volgens Rosen nu
robuuster en beter uitgerust om toekomstige onzekerheid in de toeleve-
ringsketen aan te kunnen.
TEXTRON AVIATION
Textron Aviation, het moederbedrijf van Cessna, verkocht tijdens de
NBAA meerdere Citation-zakenjets. Zo bestelde Exclusive Jets, LLC, ope-
rerend als flyExclusive, acht Citation XLS Gen2-vliegtuigen voor levering
in 2024 en zes Citation Longitudes, waarvan de levering van de eerste
twee Longitudes in 2025 wordt verwacht. Deze vliegtuigen zullen klan-
ten van het deeleigendomprogramma van flyExclusive extra opties bie-
den in de midsize en super-midsize segmenten. Daarnaast maakte flyEx-
clusive gebruik van een optie om in 2022 nog vijf Citation J3+-varianten
te ontvangen uit een order van dertig CJ3+-jets. De rest van deze vlieg-
HONDA AIRCRAFT
HondaJet Elite II
Honda Aircraft heeft een vierde variant ontwikkeld uit de HA-420 HondaJet Elite. De zespersoonszakenjet wordt nu aangeboden als HondaJet Elite
II met een vliegbereik van 1.547 nm (2.864 km) bij een hoger MTOW van 4.990 kg. Het in 2015 gecertificeerde basismodel had een vliegbereik van
1.223 nm (2.265 km). De latere HA-420 Elite kreeg bij een kruissnelheid van 782 km/h dankzij een nieuw ontworpen brandstoftank achter in het
toestel een groter vliegbereik van 1.437 nm (2.631 km). De in 2021 gecertificeerde Elite S deed daar nog een schepje bovenop met een 91 kg ho-
ger MTOW (4.944 kg) bij gelijkblijvend vliegbereik. Dit gewicht kon echter worden ingewisseld voor brandstof en daarmee een 120 nm (222 km)
grotere reikwijdte.
Bij de Elite II is sprake van een G3000-cockpit die in 2023 zal worden uitgebreid met Stabilized Approach, Autothrottle en Garmins Emergency Au-
toland-systeem. Nieuw zijn ook de ‘onyx’ en ‘steel’ interieuropties, meer beenruimte voor de piloten en twee nieuwe kleuropties voor de buiten-
kant: Black Edition en New Black Sable.
Duurzame brandstof
GE Honda Aero Engines heeft met succes het testen van haar HF120-motor met honderd procent duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) voltooid. De
motor werd gedurende meerdere dagen op de grond getest in het testcentrum van GE in Peebles, Ohio. Daarvoor werd HEFA-SPK gebruikt, de
meest verkrijgbare SAF geproduceerd uit een grondstof van op planten gebaseerde gebruikte frituurolie, afvalvetten en vetten. De resultaten van de
test waren volgens GE “zeer gunstig”, met prestaties die gelijkwaardig waren aan die van conventionele jet-A. De motor die de HA-420 aandrijft, is
tot nu toe goedgekeurd om te draaien op SAF-mengsels tot vijftig procent.
Breedbeeld in een cabine. Diameter = 1,96 m! De populaire Citation XLS Gen2.
44-45-46-47-48_nbaa.indd 46 15-11-2022 10:30