PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 41
vliegers hier die de moeite hebben genomen om zo’n tankpas aan te vra-
gen bij Total in Frankrijk.
Maar vlieg je geregeld naar Frankrijk of Duitsland, dan is het toch wel de
moeite waard om zo’n Totalcard aan te vragen. Bij mij is die nieuwe kaart
dus enkele weken geleden op de deurmat gevallen en een dag later
kwam de brief met de pincode. We zijn er dus helemaal klaar voor om in
Frankrijk te tanken. Even kijken of Lens Bénifontaine ook een zelftank
heeft. Volgens de website van de benzineleverancier staat er een Automa-
te op Lens. Voor de zekerheid nog even gebeld met de plaatselijke vlieg-
club. “Bonjour,” zegt de vriendelijke madame aan de telefoon. Ja hoor, de
pomp staat er en hij doet het goed. “Is de landing op Lens echt gratis,”
vraag ik in mijn beste Frans. “Oui c’est gratuit,” zegt de vrolijke stem aan
de telefoon.
VLIEGPLAN
Mijn dag kan al niet meer stuk. Waar kan dat nog bij ons, gratis landen?
We laden de lege boodschappentassen én de tankpas in ons vliegtuig en
vertrekken met de Cessna richting Frankrijk. We vliegen op circa vierdui-
zend voet de hele route door België. Al ter hoogte van Kortrijk zetten we
de daling in, want Lens ligt vlak over de grens onder de CTR van Lille.
Door Lille Info worden we moeiteloos via de punten November en Whisky
om de CTR van Lille geleid, die overigens de grillige vorm van een Hol-
landse aardappel heeft. Bij Whisky zie je het veld al liggen. Voordat hij af-
scheid neemt, roept de verkeersleider nog dat we niet moeten vergeten
om ons vliegplan te sluiten na de landing.
Nee, dat doe ik niet, want ik heb een briefje op het dashboard geplakt
met in koeienletters “VLIEGPLAN SLUITEN”. Dat weet ik namelijk nog van
Bijschrift
Onze route naar Lens loopt langs de CTR van Lille en Merville. Tanken is best gevaarlijk op zo’n gammel stoeltje.
??
? ?
Dromerig landschap in het noorden van Frankrijk.
40-41-42_triptipdas.indd 41 15-11-2022 10:28