Pagina 39 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 39
Voor dit gesprek zijn we bij Erik thuis uitgenodigd. En dat is
niet voor niets. Ter tafel diverse documenten en relikwieën
die niet alleen getuigen van het verleden van de Saab, maar
ook van Erik zelf. Ook Eriks vrouw Cissy – jarenlang met haar
tweelingzus stewardess op de PH-PBX en vandaar evenzeer
luchtvaartliefhebber en kenner – is erbij.
Het gesprek wordt mooi aangevuld met anekdotes uit het
boekwerkje ‘De Vliegtuigen Van De Rijksluchtvaartdienst En
Waar Zijn Ze Gebleven’ uit 1991 van Doewe Pelleboer. Cissy
zet er opeens een zilveren lijstje naast met daarin het RLS-vi-
sitekaartje van Eriks vader uit de Eelde-tijd. Diens naam en
werkzaamheden, inclusief eigenhandig uitgevoerde test- en
logistieke vluchten, waaronder zeer lange met aangeschafte
of juist uitgefaseerde toestellen, komen namelijk veelvuldig in
het boekje voor. Erik vertelt intussen honderduit. Uit alles blijkt
hoezeer hijzelf bij het luchtvaartleven van zijn vader – en über-
haupt de RLS – betrokken was. De aanschaf, jongstleden april,
van deze Saab Safir had dan ook zeker een sentimenteel as-
pect.
“We woonden in Eelde vlak bij het vliegveld en m’n broers en
ik wandelden er vanuit school vaak heen om m’n vader op te
halen. We zagen deze Saabs dan ook vaak vliegen. Ik heb de
Safir altijd een prachtige machine gevonden. Stoer zelfs. Je
wist: dat is er eentje met retractable gear, variable pitch en
verschillende power-settings. En dat je er zelfs aerobatics mee
kon vliegen en het bovendien een conversion-trainer was.
Veel mensen hebben in dit vliegtuig hun opleiding gekregen
en ook voltooid. Sowieso waren we betrokken bij m’n vaders
werk. Ook wanneer hij er bijvoorbeeld ‘s nachts met spoed
uit moest voor het begeleiden van medical flights. Meehelpen
en voorbereiden van alles.”
Eens temeer blijkt hoezeer Erik net als zijn vader een harts-
tochtelijke luchtvaartmens is. Hij werd consultant.
“Ik heb verteld hoe dat zit: ik wilde piloot worden, maar werd
afgekeurd op m’n ogen. In plaats daarvan een rechtenstudie.
Mijn werk als internationaal werkende fiscalist was juist zeer
opwindend, bracht ook zeer grote voldoening en daarmee
succes. En dat stelde me in staat om die vliegtuigliefde alsnog
ruim baan te geven. Win-win, heet dat. Toch?“
Waar komt deze Saab Safir vandaan?
“Het is de voormalige PH-RLY uit 1961 die ik op internet aan-
trof. Hij was destijds via Engeland in de VS terechtgekomen
alwaar hij door een van origine Zweedse eigenaar al flink
werd gerestaureerd. Maar omdat het toestel werd afgekeurd,
en de man zelf trouwens ook, moest hij noodgedwongen
verkopen. Zo kwam het in 2018 in handen van een Belg, die
de Saab weer gecertificeerd kreeg. En als PH-RLS liet registre-
ren. En toen, begin dit jaar, kwam ik.”
Wat doe je er zoal mee?
“Ik heb er door mijn ziekte en het niet meer bezitten van een
medical maar 15 uren mee gevlogen. Voornamelijk korte
vluchten. Verder met instructeur Ad Segers van VSH en ACHA
ook aerobatics geoefend; net als vroeger met mijn vader in
een Bellanca Citabria. Loopings. Iets dat ik net als toen niet di-
rect in de vingers kreeg. ‘De kunst is snelheid vasthouden en
dóórtrekken…!’ ”
Toekomst?
“Afscheid nemen van mijn spullen. De Bonanza is al verkocht
en mijn aandeel in een Cessna Citation heb ik opgegeven. Ik
had me begin ’22 ingekocht met het oog op m’n voorgeno-
men pensioen en het willen maken van wat meer verre vlieg-
reizen. Ik hoop dat de Saab kan worden ondergebracht in
een of andere stichting die het bezit van ex-RLS vliegtuigen
beoogt. Ik kan met voldoening zeggen dat ik in mijn leven
drie RLS-vliegtuigen bezat.”
MIJN EIGEN VLIEGTUIG Door: David Bakels
VOLDOENING
“Ik had
drie RLS-
toestellen”
Een tweede gesprek met Erik Bouwman na zijn
eerdere optreden in deze rubriek (zie PV 10-’22).
Waarom? Het betreft de bij velen onder ons maar
al te bekende Saab Safir 91D van de voormalige
Rijksluchtvaartschool (RLS). Een toestel waar-
aan Eriks vader trouwens als chef van de RLS-
werkplaatsen jarenlang werkte, ermee vloog, en
er aldus indirect voor zorgde dat de machine werd
‘overgeleverd’ aan zijn zoon. Wie had dat gedacht?
39_eigenvliegtuig.indd 39 15-11-2022 11:37