38 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022
IN THE PICTURE Door: Steven van den Berg – Foto’s: Airbus
Frankrijk en Duitsland gingen verder en selecteerden de General Electric
CF6-50A als krachtbron voor de A300.
De ‘300’ in de naam verwees overigens naar het aantal beoogde stoelen:
270 tot maximaal 300. Die configuratie werd losgelaten na het terugtrek-
ken van de Britten. Het aantal van 300 was namelijk een wens van British
European Airways (het latere British Airways) en Rolls-Royce. De andere
beoogde afnemers, Air France en Lufthansa, vonden 225 passagiers ook
voldoende. Die ontwikkeling zorgde ervoor dat er in de A300 acht stoelen
op een rij kwamen te staan in plaats van negen. De nieuwe configuratie
werd aangeduid met A300B.
De productie van de eerste A300B1 begon in september 1969 en het
vliegtuig kon op 28 september 1972, slechts een maand voor de eerste
vlucht, worden gepresenteerd. Er werden van de B1 maar twee toestellen
gebouwd: MSN 3 werd aangeduid als B2 en was op verzoek van Airbus
2,60 meter langer dan de B1. Daardoor kon met de stoelopstelling van de
B1 het aantal passagiers in een tweeklassenconfiguratie toch wat omhoog,
naar 251.
Airbus ontving het typecertificaat voor de A300 op 11 maart 1974, minder
dan achttien maanden na de eerste vlucht. In dat jaar ging ook de
A300B4, een variant met een vergroot vliegbereik, in serieproductie. Er
volgde daarna nog een reeks varianten, waaronder de A300B10, die ver-
der door het leven zou gaan als de Airbus A310. Dat werd de ingekorte
versie van de A300 voor middellange vluchten. Er kwam ook een vrachtva-
riant van de A300 op de markt, de A300-600F. De meest bijzondere versie
daarvan werd de A300-600ST ‘Beluga’, waar Airbus er vijf van bouwde
voor eigen gebruik.
Opgeteld bouwde Airbus 821 toestellen uit de A300/A310-familie. Daar-
van zijn er volgens Airbus nog meer dan 250 in gebruik bij 37 gebruikers,
voornamelijk als vrachtvliegtuig.
Hoofddek, inhoud 692,7 m3.
Bij pakketvervoerder FedEx is de A300 nog volop in gebruik. De ‘Beluga’, een aangepaste A300-600, is een markant transporttoestel.
Een gemoderniseerde cockpit van een A300 van UPS.
35-36-37-38_itp_.indd 38 15-11-2022 10:26