PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 35
IN THE PICTURE Door: Steven van den Berg – Foto’s: Airbus
Airbus is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het luchtvaartlandschap, maar dat was een paar de-
cennia geleden nog heel anders. In de jaren zestig van de vorige eeuw steken enkele Europese landen
de koppen bij elkaar om een tegenwicht te kunnen bieden aan de Amerikaanse marktdominantie. Dat
leidt tot de geboorte van de Airbus A300, ’s werelds eerste commerciële widebody-vliegtuig met twee
motoren.
EEN HALVE EEUW AIRBUS
Bijschrift
??
? ?
??
??
Het was onlangs vijftig jaar geleden dat de A300B voor het eerst vloog. Op
28 oktober 1972 vertrok MSN 1 met registratie F-WUAB vanaf het fabrieks-
terrein bij Toulouse. Dat had eigenlijk een dag eerder moeten zijn, maar
mist gooide op 27 oktober roet in het eten. De luchtdoop van de A300
duurde 85 minuten en het toestel werd niet verder getest dan 185 kt
(343 km/h). De bemanning stuurde het vliegtuig naar 14.000 ft (4.300
m). Tijdens de vlucht werd de autopilot ingeschakeld, werden de bewe-
gende vleugeldelen getest en het landingsgestel ingetrokken en uitgeklapt.
Bij de landing kreeg de testploeg te maken met een straffe zijwind, maar
dat leverde geen problemen op.
De succesvolle eerste vlucht was een bekroning van een groot Europees
luchtvaartproject. Aanvankelijk was naast Frankrijk en Duitsland ook Groot-
Brittannië betrokken, maar de Britse overheid haakte in 1969 af vanwege
onzekerheid over de kansen van het Europese vliegtuig. Bovendien had
Rolls-Royce zich ook teruggetrokken, de Britse motorfabrikant wilde zich
concentreren op een nieuwe motor voor de Amerikaanse Lockheed Tristar.
Dit vijftal had vijftig jaar geleden bij Airbus de primeur.
(Foto: Lufthansa)
35-36-37-38_itp_.indd 35 15-11-2022 10:26