Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 33
samen met de marine. Beide oude toestellen zijn inmiddels officieel
uit dienst gehaald.
AW189
De twee Leonardo AW189-helikopters volgen Eurocopter AS365N
Dauphins van Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) op, die sinds
2015 verantwoordelijk waren voor Search and Rescue-missies. NHV
had met het oog op die taken vier AS365 Dauphin 2-helikopters op
Vliegveld De Kooy in Den Helder en op de Maasvlakte bij Rotterdam
gestationeerd. Dit contract had een geldigheidsduur van vijf jaar met
opties om het te verlengen. In november 2021 werd dit contract
echter aan Bristow Nederland gegund. Het bedrijf zou daarbij zowel
de bemanningen leveren als het onderhoud uitvoeren aan beide. Het
NHV-contract liep vervolgens door tot november 2022 waarna Bris-
tow de taken over zou nemen.
In kustwachthelikopters zijn altijd vijf bemanningsleden aanwezig:
een gezagvoerder, een copiloot, een hoogteredder-operator (hoist
operator), een rescuezwemmer en een ambulanceverpleegkundige
(flight nurse). Verder beschikt de helikopter over een volwaardig in-
fraroodsysteem. De toestellen kunnen daarnaast worden gebruikt
voor medische evacuaties en het transport van een mobiel brand-
weerteam naar een schip waarop zich een incident afspeelt. Dit team
(de Maritime Incident Response Group Netherlands) levert advies en
assistentie in geval van brand op een varend schip op de Noordzee.
De ene AW189 zal vanaf Den Helder Airport vliegen, het andere toe-
stel komt op Vliegveld Midden-Zeeland. Vanaf beide stations kunnen
de helikopters binnen twintig minuten uitrukken na een noodmel-
ding. Er kunnen per AW189 tot negentien personen tegelijkertijd wor-
den gered. Ook zit er voortaan standaard een ambulanceverpleeg-
kundige aan boord en is er meer ruimte voor behandeling van
patiënten dan in de Dauphins.
CARIBISCH GEBIED
De vervanging in Nederland hield min of meer gelijke tred met die in
het Caribisch gebied. Begin april 2022 werd door de Defensie Mate-
rieel Organisatie een tweeledig contract getekend. Het eerste voor de
levering van twee nieuwe SAR-helikopters in 2023 door het Britse
Bristow Helicopters Limited. Het tweede behelsde een overeenkomst
met PAL Aerospace Ltd en JetSupport BV om de in dat gebied vlie-
gende Dash 8-patrouillevliegtuigen na een grondige modernisering
weer op de hoogste standaard te brengen (PAL Aerospace verricht al
sinds 2007 kustwachttaken voor Nederland met twee Dash 8-turbo-
props vanaf Sint Maarten). Met beide contracten verzekerde de Kust-
wacht zich naar eigen zeggen de komende tien jaar van hoogwaardig
materieel voor zoek- en reddingsacties op zee en verkenningen van-
uit de lucht. De Kustwacht Caribisch Gebied is operationeel boven en
in de wateren rond Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Caribisch Neder-
land. Dit gedeelte van de Kustwacht valt onder de Commandant der
Zeemacht in het Caribisch gebied.
DASH 8-106 IN HET KORT
Bemanning 2 vliegers, 2 aerial officers
Motoren P&W 121, elk 1.800 pk
Lengte 22,3 meter
Spanwijdte 25,9 m
Hoogte 7,49 m
Leegewicht 10.477 kg
Nuttige lading 4.647 kg
MTOW 16.450 kg
Kruissnelheid 296 km/h
Vliegbereik 1.020 nm (1.889 km)
Plafond FL250 (7.620 m)
Missieduur 6-9 uur
LEONARDO AW189 IN HET KORT
Bemanning 5
Motoren CT7-2E1 turboshaft, elk 2.000 pk
Lengte 17,60 m
Rotordiameter 14,4 m
Hoogte 5,07 m
Leegewicht 5.625 kg
Nuttige lading 2.975 kg
MTOW 6.599 kg
Kruissnelheid 144 kts (267 km/h)
Vliegbereik 433 nm (802 km)
Plafond FL100 (3.000 m)
Missieduur 3,1 uur (incl 30 min. reserve)
Geavanceerde zoekapparatuur. Operatorstations.
Leonardo AW189.
WISSELING VAN DE WACHT
De rol van de NHV Dauphins is uitgespeeld.
32-33_kustwacht.indd 33 15-11-2022 10:25