PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 29
Volgens Manta zal de vraag naar elektrisch aangedreven VTOL’s (toestellen
die verticaal kunnen stijgen en landen) zich in eerste instantie richten op
modellen die plaats bieden aan één tot vijf personen. Grotere vliegtuigen
zouden, meent Manta, het best met hybride voortstuwingssystemen wor-
den uitgerust. Hybride aandrijving is immers ook eco-vriendelijk – mits de
batterijen met schone energie worden geladen – en laat een groter vlieg-
bereik toe.
Op dit ogenblik heeft Manta een vliegtuigontwerp klaar dat wordt aange-
boden als tweezitter voor de recreatieve luchtvaart en voor onder andere
het transport van geneesmiddelen, politietaken en noodhulp. De vierzitter
is bedoeld voor persoonlijk of zakelijk gebruik. De ANN2 en ANN4 (of
‘ANN PLUS’) delen dezelfde technologie. Beide modellen worden in prin-
cipe elektrisch aangedreven, maar ook voorzien van een generator op
brandstof zodat ook langere afstanden kunnen worden afgelegd. In totaal
beschikt het vliegtuig over acht elektromotoren die acht ducted fans aan-
drijven. Vier van deze fans zijn vast gemonteerd, terwijl de vier andere ge-
kanteld kunnen worden.
De hele structuur van ANN wordt uit koolstofvezel opgebouwd. De toe-
stellen zijn uitgerust met een hoofdvleugel en een kleine canardvleugel.
Het landingsgestel is intrekbaar om de luchtweerstand tijdens de vlucht te
verminderen. De piloot kan beschikken over een fly-by-wire systeem en
een reeks vluchtcontrolecomputers (‘human machine interface’) die zijn
taak moeten verlichten. Beide modellen zijn modulair opgebouwd (vleu-
gel, canard, romp, motor, batterijen) zodat bij het onderhoud of eventuele
reparaties onderdelen makkelijk kunnen worden vervangen.
Voor beide modellen wordt een kruissnelheid van 250 tot 300 km/h in
het vooruitzicht gesteld. Met die snelheid zou (met hybride aandrijving)
een afstand van circa 600 km afgelegd kunnen worden.
Tot nu toe zijn twee prototypes gebouwd op 1/3-schaal. Manta verwacht
dat daarmee op korte termijn gevlogen kan worden vanaf het vliegveld
van Lugano. De schaalmodellen zijn ongeveer drie meter lang en worden
op afstand bestuurd tijdens de proefvluchten. Overigens wil Manta ook
een dronevariant van de ANN op de markt brengen, voor bijvoorbeeld
controle- en transporttaken.
De onderneming richt zich niet op de markt van de VTOL- en eVTOL
luchttaxi’s, waarvoor volgens Manta al meer dan voldoende voertuigen
worden ontwikkeld.
Manta Aircraft uit Lugano in Zwitserland is een van de vele constructeurs die zich willen toeleggen op de
bouw van elektrisch aangedreven vliegtuigen. Oorspronkelijk was Manta een consultancybedrijf, maar in
samenwerking met de Zwitserse fabrikant van auto-onderdelen YCOM en de softwarereus BSIM Engi-
neering is het nu de luchtvaartsector binnengestapt.
MANTA AIRCRAFT ANN2 EN ANN4
TYPEBESCHRIJVING Door: Jozef Mols – Fotos: Manta Aircraft
??
? ?
??
??
Een mock-up van de Manta ANN2.
29_manta.indd 29 15-11-2022 10:24