PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 27
Er is echter meer aan de hand. China had gehoopt een participatie te kunnen
nemen in de Oekraïense motorspecialist Motor-Sich. De Chinese motorbou-
wer AECC had op die manier technologische kennis kunnen verkrijgen. Maar
de deal ging niet door. Wegens de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog zijn
Amerikaanse motorbouwers evenmin bereid krachtbronnen of know-how te
leveren. Daarom leunt het project op het Russische Aviadvigatel (onderdeel
van de United Engine Corporation) om op tijd een experimentele PD-35-mo-
tor te bouwen. Maar zelfs als alles vlot verloopt, zou de eerste geschikte motor
pas in 2023 klaar zijn. Serieproductie van deze krachtbron wordt niet voor
2028 verwacht.
INFERIEUR
Naast zuiver technologische problemen liggen vooral politieke en commercië-
le belangen aan de basis van de vertragingen in het programma. China heeft
Vier jaar geleden presenteerde CRAIG het eerste composieten rompdeel. (Foto:
COMAC)
De moderne cockpit met sidestick-besturing.
??
??
in het verleden vooral Russische vliegtuigen gekocht. Na het uiteenspatten
van de Sovjet-Unie verloor Rusland echter aan politieke invloed om de ver-
koop van passagiersvliegtuigen te ‘pushen’ in bevriende landen, vooral omdat
zulke vliegtuigen inferieur bleken in vergelijking met westerse producten. Zelfs
Russische luchtvaartmaatschappijen stapten steeds vaker over op westerse
modellen. Toen Sukhoi de Superjet 100 op de markt bracht, verwachtte Mos-
kou dat ook China dit model massaal zou aankopen, maar niets is minder
waar. China verkoos de inheemse COMAC ARJ21 en de C919. Maar voor
een groot langeafstandsvliegtuig moet China nog wel een beroep op Rusland
doen: vandaar de overeenkomst rond de CRAIG 929.
De initiële Chinees-Russische joint venture voorziet in een gelijke verdeling
van de ontwikkelingskosten. Bovendien zouden beide landen een productie-
eenheid opzetten in eigen land en zelf instaan voor de verkoop van de
Een opengewerkt model op de luchvaartbeurs van Parijs.
26-27-28_cr929.indd 27 15-11-2022 10:23