PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 23
vliegshows bezoeken. Ook hij kwam uit een heel klein plattelandsgezin
en het was in die tijd absoluut niet denkbaar dat hij ooit een opleiding
als piloot zou gaan volgen. Mijn man is ook piloot maar mijn dochters
zijn enkel geïnteresseerd in paarden.”
LUCHTCADETTEN
“Hoe ik er effectief aan begonnen ben, is eigenlijk heel toevallig. In mijn
tienerjaren heb ik een documentaire gezien op televisie van de luchtca-
detten. Dat is een vereniging die wordt gesteund vanuit de luchtmacht
waar je als jongere kan leren zweefvliegen. Die bestaan nog altijd, niet
alleen in België maar ook in andere landen. Kandidaten moesten dan
medische en fysieke proeven doen en wie geselecteerd werd, kon dan
voor heel weinig geld een opleiding zweefvliegen starten. Ik zag dat op
televisie en ik dacht: dat is wel leuk om te doen. Zo is het eigenlijk be-
gonnen. Ik was destijds vijftien jaar. Toen mocht ik nog niet eens autorij-
den.” Vercauteren zat er serieus aan te denken om professioneel piloot
te worden. “Initieel deed ik mee aan de selectieproeven voor militair pi-
loot. De selectie heb ik toen niet gehaald omwille van medische rede-
nen. Niet dat ik niet gezond ben, maar mijn hart was niet perfect genoeg
om in een fighter jet te gaan zitten.”
DROOM
“De burgerluchtvaart sprak mij in eerste instantie niet echt aan. Dus ik
ben vanaf de middelbare school naar Delft in Nederland gegaan en daar
heb ik een jaar Lucht- en ruimtevaart gestudeerd, maar de kriebel voor
het vliegen zat er toch nog in. Ik heb toen toch besloten naar de burger-
luchtvaart te gaan. In België was het in die tijd nog het oude systeem
voor de opleiding als piloot. Het is nu veel complexer geworden dan
toen. Ik heb de opleiding vrij snel gedaan, in twee jaar. Ook toen was
het veel geld. Mijn ouders zijn daarvoor een lening aangegaan dus ik
moest het zo snel mogelijk halen”, lacht ze. “Net voor het faillissement
van Sabena had ik mijn eerste job als piloot. Ik was net 21 jaar toen ik
mijn eerste simulatorcheck deed.”
TYPERATINGS
Vercauteren heeft aardig wat typeratings op haar naam staan. “Mijn eer-
ste vliegjob was bij VLM Airlines. Die bestaan nu niet meer. Met een
Fokker 50 vanuit Antwerpen. De examinator die mijn final check heeft
gedaan op de multi engine voor mijn licentie was indertijd de allereerste
vrouw die commercieel vloog in België. Zij was tevens training manager
van VLM Airlines. Op de dag van mijn examen bood ze me een baan
aan als copiloot. Een aantal jaren later vloog ik de eerste jet bij TUI op
de Fokker 100, maar mijn allergrootste droom waren eigenlijk de zaken-
vluchten. Ik had het geluk om op zeer jonge leeftijd aan de slag te gaan
Bijschrift
??
? ?
??
??
KATRIEN VERCAUTEREN
Geboren 16 april 1980
Opleiding White Wings Aviation Ant-
werp
Functie Captain Boeing 737/lucht-
vaartpsychologe
Op de vleugel van een Amerikaanse Piper Archer.
Naast een Global-zakenjet van Vistajet.
Katrien krijgt een vaste plek in Piloot en Vlieg-
tuig met bijdragen over haar werk als (lucht-
vaart)psychologe. (Foto: Nathalie Stroobant)
22-23-24_onthejob.indd 23 15-11-2022 10:23