20 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022
“Ik nam al een tijdje schone kleren mee, want ik dacht al-
tijd: als ze me vandaag nat gaan gooien ben ik voorbereid.
Maar op de dag zelf had ik maar liefst elf landingen ge-
maakt dus toen dacht ik: dat wordt ‘m niet meer. Tot mijn
verbazing zei de instructeur opeens: ‘Nu mag je het zelf
gaan doen’. Toch wel even schrikken. Maar je moet gewoon
doen wat ze je geleerd hebben! En niet te veel erbij naden-
ken. En alles ging goed. Een landing kan altijd mooier, maar
het was allemaal veilig en ok.”
En hoe voelde dat?
“Het was een prachtige ervaring. Ik heb ooit wel eens ge-
zweefd, maar ben nooit tot solo gekomen, helaas. De carri-
ère ging voor. Ik had een drukke baan en uiteindelijk ook
een gezin met twee jonge kinderen. Dan is zweefvliegen
niet te doen. Daarom vind ik het zo mooi om nu toch te
kunnen gaan vliegen. Zat er al een tijdje over te denken, en
toen kreeg ik plotseling op mijn veertigste verjaardag een
proefles van mijn vrouw. Daarna was de beslissing snel ge-
nomen.”
Welk toestel? De 152?
“Nee ik train op de C172. Meteen het grotere werk. Dan
ben ik ook meteen klaar voor het vliegtuig waar ik uiteinde-
lijk op ga vliegen. Ik kies bewust voor een gangbare vierper-
soonskist, omdat ik straks graag met vrienden, familie en
kennissen uren wil maken.”
En misschien toch wel door voor CPL?
“Ik sluit het niet uit. Mijn droom was altijd om piloot te wor-
den. Voor de airlines ben ik intussen te oud. Heb het wel
geprobeerd, en ik ben bij de KLS destijds heel ver geko-
men. Maar op de laatste dag moest je toen in een Frasca
laten zien wat je kon (Frasca = een primitieve, grotendeels
mechanische simulator, GB). En dat ging niet lekker. Toen
ben ik mijn andere passie gaan volgen, logistiek en ICT. Ik
heb een opleiding daarin gevolgd. Bedrijfskunde aan de VU
in Amsterdam. Maar de droom bleef. Zeker omdat ik, als de
wind goed stond, vanuit de collegezaal de vliegtuigen laag
voorbij kon zien vliegen, voor de landing op Schiphol. Na
de studie heb ik een tijd lang bij een bedrijf gewerkt en
sinds een jaar of twee werk ik nu als zelfstandig adviseur.
En dat gaat prima. Zodoende zijn de financiën geen groot
probleem meer en kan ik ook de tijd vrijmaken om door de
week bij de SAS te trainen, voor het vliegen.”
Verder nog dromen?
“Heel simpel: ik zou graag mijn huidige werk doen, maar
tegelijk ook voor een luchtvaartbedrijf parttime commerci-
eel vliegen. Dan kan ik mijn twee passies combineren. Vlie-
gen èn ICT!”
Goed plan, Peter, hou ons op de hoogte van je toekomsti-
ge ervaringen!
O SOLO MIO Door: Goof Bakker
“GEWOON DOEN WAT ZE JE GELEERD HEBBEN”
Uren maken
met vrienden
en familie
Naam Peter Keizer
School Special Air Services Teuge
(SAS)
Instructeurs Marie Verhelst en Gert-
Jan Woudstra
Leeftijd 40
Beroep Autonome logistiek/ICT-
specialist
Aantal uren tot solo 12
Toestel Cessna 172
Er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. De meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
Om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek O Solo Mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
Mail: goofbak@planet.nl.
Peter Keizer (links) wordt gefeliciteerd door instructeur Gert-Jan Woudstra.
20_osolomio.indd 20 15-11-2022 10:20