PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 19
verkeer. Aan de andere kant is de maximale kruissnelheid 290 kts (vijf kts
meer dan in de NG-versie), waardoor we gemakkelijk mee kunnen met
het grotere verkeer op drukke commerciële luchthavens.
De landing verloopt zo soepel dat het moment van touchdown nauwelijks
voelbaar is. Komt dat door de piloot of door een goed ontworpen veersys-
teem? Beide waarschijnlijk. Wat we wel goed voelen, is het stevige afrem-
men met behulp van omgekeerde stuwkracht. We hebben 500-600 me-
ter landingsbaan nodig, best indrukwekkend voor een vliegtuig van deze
omvang.
FOTOVLUCHT
Op de grond doen we een korte briefing met de piloot van ons fototoe-
stel, een Cessna 206. We bespreken eventuele noodprocedures, checken
voor de laatste keer het weer en bespreken de route en snelheid in de
lucht. De Cessna stijgt als eerste op, onze PC-12 NGX een paar minuten
later. Ondanks dat we het toestel in de lucht zelf niet kunnen zien, vinden
we het gemakkelijk op het TCAS-systeem. In de NGX is een nieuwe versie
van deze toepassing geïnstalleerd, waarmee botsingen in de lucht kunnen
worden voorkomen. Het moet alleen wel uitgeschakeld worden voor onze
formatievlucht: de afstand tussen de PC-12 en Cessna 206 wordt slechts
enkele meters. We stellen een gewenste luchtsnelheid in en het vliegtuig
past automatisch het vermogen aan en houdt deze snelheid vast, onge-
acht of we klimmen, horizontaal vliegen of dalen. Heel praktisch tijdens
uitdagende naderings- of landingsfases van een vlucht. De NGX heeft
trouwens ook een interessante functie om de propellersnelheid te wijzi-
gen van 1.700 naar 1.550 rotaties per minuut. Dat zorgt voor een stillere
vlucht en daardoor meer comfort in de hoofdcabine. Deze functie kan in
elke vluchtfase worden gebruikt, behalve bij ijsvorming. De propeller heeft
een automatisch verwarmingssysteem op basis van OAT (Outside Air
Temperature).
We zetten de automatische piloot uit en vliegen op de hand verder, wat
heel intuïtief gaat. Formatievluchten zijn meestal een uitdaging voor een
Onder de motorkap huist de betrouwbare PT-6.
piloot, maar in de NGX valt het mee. De machine reageert uiterst direct
en het maken van bochten in dichte formatie is heel eenvoudig. Na een
tijdje zetten we de zogenoemde ‘Yaw Damper-functie’ aan. Dit systeem
zorgt ervoor dat het roer correct is afgesteld, het gebruik van de pedalen is
nu niet meer nodig. Het enige wat er nu toe doet, zijn de yoke en het ver-
mogen. Het inschakelen van een klein beetje extra vermogen wordt met-
een gevoeld, zelfs op hogere snelheden. Heel prettig voor piloten!
Na deze twee vluchten constateren we dat de PC-12 NGX veel voldoe-
ning en vliegplezier geeft. Het toestel is bovendien bijzonder comfortabel
voor passagiers. Dat levert wel een dilemma op: op welke stoel ga je in
de PC-12 NGX het liefst zitten?
DE PILATUS PC-12 NGX IN HET KORT
Bemanning 1 of 2
Capaciteit Max. 10 passagiers
Motor 1 x Pratt & Whitney PT-6E-turboprop
Propeller 5-bladige composieten Hartzell-propeller
Lengte 14,4 m
Spanwijdte 16,28 m
Hoogte 4,26 m
Leeggewicht 2.974 kg
MTOW 4.740 kg
Maximale kruissnelheid 537 km/h
Vliegbereik 3.269 km
Plafond 9.144 m
16-17-18-19_pilatuspc-12ngx.indd 19 15-11-2022 10:19