Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 15
YAMAHA
De Yamahamotor-aangedreven XU-L ultralight heeft eind september 2022
een testvlucht uitgevoerd met een XU-L (Experimental Utility aircraft – Lar-
ge type) boven Fujikawa Gliding Field. Het toestel werd aangedreven door
een vloeistofgekoeld tweecilinder Yamaha-motorblok met een cilinderin-
houd van 499 cc. Beide bedrijven zijn voornemens in de nabije toekomst
meer testvluchten uit te voeren. n
PRATT & WHITNEY CANADA
De Europese luchtvaartautoriteit EASA heeft het licht op groen gezet
voor de ATR 42 en ATR 72 met nieuwe PW127XT-M-motoren. Met het
nieuwe motortype kunnen klanten volgens ATR in vergelijking met de
vorige versie twintig procent besparen op onderhoudskosten en drie
procent aan brandstof. De PW127XT-M van fabrikant Pratt & Whitney Ca-
nada wordt de nieuwe standaardmotor voor de ATR 42 en ATR 72. De
motor is geschikt voor het toepassen van biobrandstoffen. Het certifi ca-
tieproces kon binnen een jaar na de introductie van de PW127XT-M
worden afgerond. Air Corsica wordt nog voor eind 2022 de eerste klant
die een ATR met nieuwe motoren ontvangt. Recent tekende ook Air Ta-
hit voor een ATR 72-600 en werd een order bevestigd voor twee ATR
42-600S (Short Take-Off and Landing) turbopropvliegtuigen. n
C208
Cessna heeft een
C208 Caravan ver-
kocht aan de Florida
Fish and Wildlife Con-
servation Commission
(FWC) Division of Law
Enforcement. De C208
zal zich voegen bij
twee Bell 505-helikopters die onlangs door de FWC zijn besteld. n
TEXTRON AVIATION DEFENSE
Textron Aviation Defense heeft de duizendste Beechcraft T-6C
Texan II afgeleverd. Tegelijkertijd werd bekendgemaakt dat met de
wereldwijde T-6 vloot op dat moment vijf miljoen uur was gevlo-
gen. De duizendste T-6C trainer werd afgeleverd aan de Fuerza Aé-
rea Colombiana die er acht bestelde (met opties op mogelijk nog
eens zestien). De wereldwijde vloot van Beechcraft T-6 Texan II In-
tegrated Training Systems (ITS) bestaat uit vijf varianten. Deze vloot
wordt qua omvang aangevoerd door het Joint Primary Aircraft Trai-
ning System (JPATS) T-6A en T-6B bij de United States Air Force en
de United States Navy. De T-6C is een exporteerbare militaire vlieg-
trainer. De T-6C+ is een exporteerbare gewapende variant van de
T-6C. De T-6D wordt beheerd door het Amerikaanse leger. De T-6
Texan II-trainers worden ingezet in dertien landen en twee vlieg-
scholen van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO). Ex-
ploitanten van de T-6 zijn onder meer het NAVO-vliegtrainingspro-
gramma in Canada Euro NATO. Daarnaast heeft de USAF onlangs
aangekondigd dat een veertiende natie de T-6C zal verwerven via
een Foreign Military Sales (FMS) programma dat gebruikmaakt van
2021 en 2022 Building Partnership Capacity-fondsen. Voor de
komst van de Texans
werd in de Verenigde
Staten gelest met de
Beechcraft T-34 Mentor,
T-34 Turbo Mentor en de
Cessna T-37 Tweet. n
UNIVERSAL HYDROGEN
Universal Hydro-
gen is van plan
om voor eind
2022 met een re-
gionaal passagiers-
vliegtuig te vliegen
met een op water-
stofbrandstofcel
gebaseerde aan-
drijfl ijn die is on-
dergebracht in een van de gondels van een De Havilland Dash 8-300
turboprop. De aandrijfl ijn wordt momenteel getest in een testopstelling.
Universal Hydrogen werkt met het oog hierop samen met Aerotec om
de motorintegratie uit te voeren. Toeleveranciers zijn onder meer Mag-
niX, die de elektromotoren voor de aandrijfl ijn levert, en Plug Power, dat
de waterstofbrandstofcellen levert. Universal gebruikt de ATR om techni-
sche ontwikkeling uit te voeren en te testen, wat het bedrijf zijn ‘modu-
laire logistieke technologie’ noemt. De modulaire capsules van het be-
drijf slaan waterstof op tijdens het transport en dienen als brandstoftanks
die rechtstreeks in het vliegtuig worden geladen. Universal werkt ook in
Toulouse aan een ATR 72 waar vrijwel hetzelfde aandrijfl ijnontwerp zal
worden geïntegreerd waardoor deze hetzelfde bereik van ongeveer 500
nm krijgt als de gewijzigde Dash 8. n
ATP FLIGHT SCHOOL
De Amerikaanse vliegopleider ATP Flight School heeft een order ge-
plaatst voor 55 Cessna Skyhawk-vliegtuigen. Deze zullen worden toe-
gevoegd aan de bestaande vloot van bijna 200 Skyhawks, verdeeld
over 74 trainingscentra in het hele land. De leveringen van de 55
vliegtuigen beginnen eind 2023 en gaan door in 2024. n
TEXTRON AVIATION
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 15-11-2022 10:16