Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2022

14 PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022
NIEUWS & INFO www.pilootenvliegtuig.nl
OGMA
Het Portugese OGMA is het eerste ge-
autoriseerde onderhoudscentrum dat
gecertificeerd is door de Portugese
luchtvaartautoriteit (Autoridade Nacio-
nal da Aviação Civil – ANAC) om
zwaar onderhoud uit te voeren aan de
Embraer E-Jets E2-familie in Europa,
het Midden-Oosten en Afrika (EMEA).
Door deze certificering is OGMA voor-
bereid op het uitvoeren van zwaar on-
derhoud, totaal vlootbeheer, techni-
sche oplossingen, luchtwaardigheids-
beheer, ondersteuningsonderhoud en
toekomstige vliegtuigaanpassingen die
voldoen aan de eisen van de klant en
het retrofitten van het familievliegtuig
van E-Jets E2. Daarnaast heeft OGMA
zojuist een contract getekend met de
Noorse luchtvaartmaatschappij Wi-
deroe om wereldwijd het eerste on-
derhoud aan een E2-vliegtuig uit te
voeren. OGMA is sinds 1998 een Em-
braer Authorized Maintenance Center
voor de ERJ 135, ERJ 140 en ERJ 145
waarbij inmiddels ruim 300 C-Checks
zijn uitgevoerd. Sinds de privatisering,
uitgevoerd in 2005, is OGMA voor
65% eigendom van Air Holding SGPS
(100% Embraer) en voor 35% van
idD Portugal Defense (100% Portu-
gees). n
MT-PROPELLER
MT-Propeller heeft een eerste vlucht
uitgevoerd met een Piper PA31T1
Cheyenne waarbij een van de twee
P&W PT6A-135A-turbines een 11-bla-
dige composiet propeller aandreef.
Volgens de fabrikant verbeterde de
statische stuwkracht zo’n 15% ten op-
zichte van de standaard gecertificeer-
de 5-bladige propeller. Ook het omge-
vingsgeluid nam drastisch af. In 2019
experimenteerde MT al met een
9-bladige composiet propeller. n
NIGHT VISION GOGGLES
De Robinson Helicopter Company heeft de FAA-certificering op zak voor
zijn Night Vision Goggle (NVG) compatibele configuratie in de R66 Po-
lice-helikopter. Voor deze NVG-compatibiliteit werden de binnen- en bui-
tenverlichting van de helikopter samen met de instrumenten en avioni-
ca geëvalueerd om de helikopter te certificeren voor dag en nacht ge-
bruik met of zonder het gebruik van NVG’s. De tweede R66 politieheli-
kopter (S/N 1158) van de Florida Polk County Sheriff Office (PCSO) is
inmiddels volledig NVG-compatibel en diende als testbank voor de certi-
ficering. Een derde NVG-compatibele R66 wordt in januari 2023
afgeleverd bij de PCSO. De PCSO vliegt gemiddeld 1.100 uur per
jaar. Centraal gelegen tussen Orlando en Tampa biedt de dienst
luchtsteun aan elke wetshandhavingsinstantie in het 2.000 vier-
kante kilometer gebied. Een groot deel van het terrein bestaat uit
meren en vlaktes met weinig tot geen verlichting ‘s nachts, waar-
door een NVG-bril essentieel is. n
eR44
Tier 1 Engineering heeft eind oktober 2022 met een elektro-
motoraangedreven Robinson R44 de eerste overlandvlucht
uitgevoerd van Jacqueline Cochran Regional Airport naar Palm
Springs International Airport over een afstand van 21 nm (39
km). Tier 1 Engineering integreerde daarvoor het bij hen ont-
wikkelde accusysteem en de magniX Electric Propulsion Unit
(EPU) in de helikopter, en is begonnen met zijn vliegtestprogramma. Tier 1 Engineering werkt momenteel
samen met de FAA Aircraft Certification Office in Los Angeles voor het e-R44-project om een Supplemen-
tal Type Certificate (STC) te verkrijgen. De eerste drie minuten durende testvlucht werd op 4 juni 2022
uitgevoerd boven Los Alamitos Army Airfield. n
ROBINSON HELICOPTER COMPANY
SIKORSKY BLACK HAWK
Sikorsky en het Defense Advanced Research Projects Agency (DAR-
PA) hebben voor het eerst aangetoond hoe een onbemande auto-
noom vliegende Black Hawk veilig en betrouwbaar interne en exter-
ne vrachtbevoorradingsmissies en een reddingsoperatie uit kan
voeren. Tijdens het zogenoemde PC22 Technology Gateway-pro-
gramma lieten Sikorsky en DARPA zien hoe de optioneel bestuurde
Black Hawk zonder mensen aan boord een grote hoeveelheid
bloedproducten ongeschonden kon afleveren door laag en snel te
vliegen en het terrein te gebruiken om zijn signatuur te maskeren
en troepen te bevoorraden met een externe lading. Halverwege
werd de vlucht omgeleid om een slachtoffer te evacueren. Om de
vluchtdemonstraties mogelijk te maken, vlogen en landden piloten
het Black Hawk-vliegtuig eerst handmatig en activeerden vervolgens
het MATRIX-systeem om volledige controle te geven aan de vlucht-
computer. Toen de piloten vertrokken, voltooide de helikopter auto-
noom de missiedemonstraties.
De helikopter vloog daarbij ruim 150 km terwijl het geladen was met 400 eenheden echt en gesimuleerd
bloed. Na 75 km vanaf het eerste startpunt daalde de helikopter af in een vallei tot 60 m boven de grond
waarbij een snelheid van 100 kts (185 km/h) werd aangehouden. De Black Hawk steeg vervolgens op met
een externe lading van 1.300 kg die bevestigd was aan een 12 m lange sling en vloog vervolgens gedurende
30 minuten met 100 kts (185 km/h) naar een aangewezen landingszone. Tijdens de vlucht werd de helikop-
ter omgeleid, waarbij een scenario werd gesimuleerd waarin een dreiging in de buurt van de primaire lan-
dingsplaats moest worden geneutraliseerd. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 14 15-11-2022 10:16