Pagina 11 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2022

PILOOT EN VLIEGTUIG DECEMBER 2022 11
CHINESE VRACHTDRONE
De door het
Chinese
Tengden
Technology
gebouwde
TB0D Scorpi-
on D-vracht-
drone heeft op 25 oktober 2022 een eerste vlucht uitge-
voerd. De viermotorige zuigermotoraangedreven Scorpion
kan in een laadruimte met een inhoud van 5 kubieke me-
ter tot 1,5 ton lading vervoeren. Tengden heeft ook de ver-
meende technische specifi caties van de Scorpion D ge-
deeld; de vrachtdrone heeft een lengte van 10,5 m, een
hoogte van 3,1 m en een spanwijdte van 20 m. n
DEUTSCHE AIRCRAFT
De Ierse leasemaatschappij ACIA Aero Lea-
sing (ACIA) en Deutsche Aircraft (DA) gaan
samenwerken aan marketinginitiatieven voor
D328eco-varianten. De inspanningen zullen
erop gericht zijn om zowel bestaande D328
turboprops als de nieuwe D328eco aan te
gaan bieden in passagiers-, multirole- en
brandbestrijdingsvliegtuigconfi guraties. Met name van de blusconfi guratie wordt veel
verwacht. Bosbranden zijn elk jaar een steeds vaker voorkomende bron van verwoes-
ting in veel gebieden wereldwijd met nadelige gevolgen die alleen maar worden ver-
ergerd door de effecten van klimaatverandering. In 2022 was de wereld getuige van
de hoogste frequentie van bosbranden in tien jaar. Om dit probleem aan te pakken,
bundelen ACIA en DA hun krachten om blusvliegtuigen te ontwikkelen. De voor
brandbestrijding geconfi gureerde D328eco zou daarbij volgens de initiatiefnemers
een ideaal multifunctioneel vliegtuig zijn, dat kan worden omgezet als waterbommen-
werper en als passagiersvliegtuig. ACIA wordt voorkeursverhuurder van DA-vliegtuigen
en zal zorg dragen voor de marketing van de D328 en D328eco in brandbestrijdings-
confi guraties.
De Do-328-100 wordt aangedreven door twee PW119B-turbopropmotoren, heeft
een MTOW van 13.990 kg en een maximaal laadvermogen van 3.450 kg bij een
vliegbereik van 700 nm. De Pratt & Whitney PW127S aan te drijven D328eco wordt
echter twee meter langer en zal een hoger laadvermogen moeten hebben door een
1.700 kg hoger MTOW. n
DAHER
De Franse fabrikant Daher heeft de elfhonderdste TMB
turboprop afgeleverd. Het toestel, een TBM 960, was be-
stemd voor een Amerikaanse koper die eerder al met
een TBM 850 en TBM 900 vloog. De TBM-lijn begon in
1990 met de TBM 700 die destijds geïntroduceerd werd
als ‘het eerste civiele eenmotorige turbopropvliegtuig
met drukcabine’. De TBM 900-serie werd gelanceerd in
2014 en culmineerde in april 2022 in de TBM 960 als
‘de ultieme evolutie van het merk.’ n
DOVETAIL ELECTRIC AVIATION
De Zuid-Koreaanse start-up Mint Air heeft bij Dovetail
Electric Aviation getekend voor tien tweemotorige vlieg-
tuigen. Het in 2021 opgerichte Dovetail is een samen-
werkingsverband tussen het Spaanse Dante Aeronautical
en Sydney Seaplanes uit Australië dat zich toelegt op het
‘elektrifi ceren’ van een- en tweemotorige turboprops. In
eerste instantie zullen accu aangedreven Magni650 units
geleverd worden voor inbouw in Cessna (Grand) Cara-
vans. Dit leidde inmiddels tot een ombouworder voor
enkele tientallen C208 Grand Caravans.
Ook zal worden toegewerkt naar hybride-elektrisch aan-
gedreven tweemotorige Beechcraft King Airs waarbij de
PT6 turboprops worden vervangen door Magni650-elek-
tromotoren. In eerste instantie wordt uitgegaan van
brandstofcellen en waterstof in gasvorm. In juli 2022
werd ook een overeenkomst gesloten met de regionale
Australische luchtvaartmaatschappij Rex Airlines voor de
levering van een toestel dat door Dovetail als testvlieg-
tuig kan worden gebruikt. n
ENAER PILLAN II
De Chileense vlieg-
tuigfabrikant ENAER
(Empresa Nacional de
Aeronáutica de Chile)
gaat uit het T-35 Pillan
trainingsvliegtuig een
opvolger ontwikkelen,
de Pillan II. Het nieu-
we toestel weerspie-
gelt de evolutie van
de T-35 Pillan met up-
dates op het gebied van avionica en het uitgebreid gebruik van koolstofvezel. Te-
vens is sprake van een nieuw vleugelontwerp, een nieuwe motor en een verbe-
terde vermogen/gewichtsverhouding. De Pillan II volgt het zogenoemde CPIS-
concept (Comprehensive Primary Instruction System) dat een vluchtplannings-,
monitoring- en evaluatiesysteem omvat, evenals een training voor piloten en
grondtechnici met inzet van Augmented Reality. De T-35 Pillan (Spaans voor
‘voorouderlijke geest’) werd eind jaren zeventig ontwikkeld. Het eerste prototype
vloog op 6 maart 1981. De T-35 stond tussen 1984 en 1991 op de productielijn.
Na zeven jaar stilstand werd de productie in 1998 weer hervat. In totaal werden
er ongeveer 154 vliegtuigen gebouwd.
Er zijn zestig toestellen uit de T-35A-
serie en twintig eenheden van de T-
35B geleverd aan de Chileense lucht-
macht. Daarnaast zijn bij de Spaanse
luchtmacht exemplaren uit de T-35C-
serie (E-26 Tamiz) in gebruik. De T-35
Pillan wordt daarnaast ingezet bij de
luchtmachten van de Dominicaanse
Republiek, Ecuador, El Salvador, Gua-
temala, Panama en Paraguay. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 11 15-11-2022 10:15