66 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021
Als antwoord op deze behoefte kwam Hawker in 1944 met de Fury, in
1945 gevolgd door een marinevariant: de Sea Fury. Inmiddels zorgde het
verloop van de oorlog ervoor dat de rAF de Fury niet meer nodig had. maar
voor de royal Navy kwam het toestel nog steeds als geroepen. meer dan
600 vliegtuigen kwamen daar terecht. ruim 200 vliegtuigen werden geëx-
porteerd. de eerste niet-engelse klant was de marine Luchtvaartdienst uit
Nederland die de Sea Furies inzette vanaf het vliegdekschip Karel doorman.
Wg655
In 1951 rolt de WG655 van de band, een tweezits-Sea Fury T.20. Het
vliegtuig komt echter niet in dienst bij de royal Navy, maar gaat meteen
in opslag.
In 1957 koopt Hawker het toestel terug, om het aan te passen als doel-
sleper. de deutscher Luftfahrt-beratungsdienst neemt het vliegtuig in
dienst om ten behoeve van het duitse ministerie van defensie doel-
sleepvluchten uit te voeren.
deze taken worden later overgenomen door de rhein Flugzeugbau
(rFb) die met de knalrode Sea Fury blijft vliegen tot 1975. daarna
neemt de royal Navy Historic Flight het vliegtuig over.
In 1990 slaat het noodlot toe. Kort na de start van rNAS Yeovilton treedt
er een motorstoring op. de piloot maakt een noodlanding, maar de lin-
kervleugel raakt een boom, waarna het vliegtuig tegen een volgende
boom knalt. de romp breekt in drie stukken.
Het vliegtuig lijkt verloren, maar het wrak wordt opgekocht. In de Ver-
enigde Staten wordt de kist weer helemaal gerestaureerd. In 2008 is het
The Fighter collection uit duxford die de Sea Fury weer naar engeland
haalt.
In de winter van 2017-2018 wordt de oorspronkelijke bristol centaurus-
motor vervangen door een Pratt & Whitney r2800-cb3 18-cilinder ster-
motor. de centaurus is een schuivenmotor, en van de P&W-motor zijn
er nog voldoende onderdelen (en kennis) beschikbaar.
de vijfbladige propeller wordt vervangen door een vierbladige prop van
een Grumman Guardian.
Na deze aanpassing komt het vliegtuig in dienst bij de Norwegian Spitfi –
re Foundation als G-INVN.
oNderHoud
Na afl oop van het airshowseizoen 2019, waarin onder andere de Oost-
wold Airshow wordt bezocht, is het tijd voor de jaarlijkse onderhouds-
beurt.
deze neemt negen maanden in beslag en wordt met de nodige vertra-
ging afgerond in de zomer van 2020. de vertraging is ontstaan omdat er
een nieuwe staartwielvork en een nieuwe oliekoeler gemaakt moeten
worden.
eind juli 2020 worden de eerste motor-testruns uitgevoerd. Alle lichten
staan op groen voor een testvlucht.
teStvluCHt
Op 4 augustus 2020 is het zo ver. Op het platform van duxford voert
testpiloot eskil Amdal alle benodigde controles uit. Hij is een ervaren pi-
tijdens de tweede Wereldoorlog zoekt de Royal air Force (RaF) een lichtere opvolger van de Hawker
tempest. dit nieuwe jachtvliegtuig zou met 4.500 voet per minuut moeten kunnen klimmen en de
maximumsnelheid zou ten minste 724 km/uur moeten zijn.
NoodlaNdiNg HaWker Sea
IncIdentanalyse door: Harro ranter, the Aviation Safety Network – Foto’s: AAIb
FurY Na motorProblemeN
66-67-68-69_ongevalanalyse.indd 66 16-11-21 12:17