PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021 61
In beide gevallen gaat het om een amfibievliegtuig dat plaats biedt aan
vier inzittenden. daar waar de oorspronkelijke modellen werden aanÂ
gedreven door twee LycomingÂmotoren, krijgt de nieuwe m2Âversie
twee rotax 914 UL’s mee, elk goed voor 115 pk in combinatie met in
NieuwÂZeeland geproduceerde Airmaster VISH Ar332Âpropellers. de
motoren zijn voorzien van voorverwarming en het vliegtuig beschikt
over een tweede accu die autonome starts in temperaturen tot –40° c
mogelijk maakt. met een tankinhoud van ruim 500 l, verdeeld over
tanks in de vleugels, heb je al gauw een vliegbereik van 2.500 km bij
een kruissnelheid van 220 km/h. een verdere vernieuwing heeft beÂ
trekking op de gebruikte avionica. een glassÂcockpit is nu optioneel verÂ
krijgbaar, maar een automatische piloot behoort tot de standaardÂuitrusÂ
ting: nuttig bij langere vluchten. de vliegtuigen zijn overigens voorzien
van dubbele besturing zodat ze voor training ingezet kunnen worden.
de stoelen van de piloten zijn verstelbaar. desgewenst kan de passaÂ
gierscabine op korte tijd omgevormd worden voor het vervoer van
vracht.
Kunststof
de grote vernieuwing heeft echter betrekking op de bij de constructie
gebruikte materialen. Waren de oorspronkelijke modellen vervaardigd uit
aluminium, dan wordt nu kunststof gebruikt. de vleugels en staartvlakÂ
ken van de nieuwe vliegtuigen zijn inderdaad gemaakt uit een compoÂ
siet PrepregÂmateriaal dat door UmatexÂrosatom gemaakt wordt. de geÂ
bruikte Acm102Â en c130UdÂmaterialen zijn bijzonder licht. Zo weegt
Acm102 1,22 gram/cm², terwijl het eerder gebruikte aluminium 2,8
gram/cm² woog. door deze gewichtsbesparing werd het mogelijk het
comfort aan boord te vergroten. Zo is de romp verbreed waardoor de inÂ
zittenden meer ruimte krijgen in de zes meter lange cabine. Ook de
vrachtcapaciteit is gevoelig verhoogd. Omdat het PrepregÂmateriaal aanÂ
zienlijke gewichtsbesparing mogelijk maakt, zal chaika in de toekomst
ook haar andere modellen gedeeltelijk uit kunststof vervaardigen.
Hoewel de chaikaÂvliegtuigen in eerste instantie dienen voor gebruik
vanaf water kunnen ze ook op land opereren. daartoe beschikt de LÂ
42m over een stevig landingsgestel. de hoofdwielen zijn voorzien van
schijfremmen met individuele hydraulische bediening.
Vliegtuigen van de Chaika Company (Samara), ook bekend als Aviakb.ru, werden in het verleden meer-
maals besproken omdat de fabrikant een hele reeks amfibievliegtuigen op de markt bracht. Met de Chaika
L-42M2 en het daarvan afgeleide model L-44M2 moderniseert het bedrijf twee al bestaande modellen.
bijschrift
ChaiKa L-42M2 eN L-44M2
TypebeShCrijVing door: Jozef mols
??
? ?
ChaiKa L-42M2/L-44M
in het Kort
Aantal plaatsen 4
Leeggewicht 830 kg
MTOW 1.460 kg
Startsnelheid 90 km/h
Kruissnelheid 220 km/h
Maximumsnelheid 250 km/h
plafond 4.000 m
Startaanloop (water-MTOW) 250 m
Vliegbereik 2.500 km
internet aviakb.ru
??
??
61_chaika.indd 61 16-11-21 12:16