Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2021

60 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021
Al snel komt er een goedlachse gezellige brabantse in
beeld op de laptop, die graag vertelt over haar passie voor
de luchtvaart. eerst waar het allemaal begon. “Ik ben in
Langeweg geboren. dat is een dorpje ten zuiden van moer-
dijk. In het West-brabantse. Ik ben een boerendochter en
de vierde generatie gaat het nu overnemen en daar help ik
heel graag mee. Ik ben ook trots dat het bedrijf wordt voort-
gezet.”
Het is dan niet vreemd dat damen bij Frieslandcampina
gaat werken. “Ik had een heel drukke baan bij dat bedrijf en
mijn baas zei tegen me ‘goh, ga eens een hobby nemen’.
Toen ben ik gaan vliegen. Het leek me leuk om dat te leren.
Ik ben natuurlijk opgegroeid met machines en het besturen
van machines dus ik denk dat daar wel een link heeft geze-
ten. de uitdaging om het onder de knie te krijgen, en ik
vond de opleiding ook een heel leuke tijd. een heel nieuwe
dimensie van taalgebruik, de theorie en de vaardigheid om
het toestel te besturen.”
KlassieKe verhaal
Naast haar lange carrière bij Frieslandcampina als Hr-ma-
nager heeft damen altijd hobbymatig gevlogen. “mijn man
was destijds mijn instructeur, het klassieke verhaal,” lacht
ze. “Hij was commercieel piloot en vloog door heel europa.
We hebben heel veel samen gedaan. Hij was in dienst voor
een machinefabriek en die hadden veel onderdelen nodig
uit Italië. dat moest allemaal direct ingevlogen worden en
ook ’s nachts. door allerlei weersomstandigheden moesten
die onderdelen gehaald worden. Nou, dat hebben we met
veel plezier samen gedaan.”
Professioneel
In 1993 ontstond het lumineuze plan om met een cessna
210 van Seppe naar bali te vliegen en weer terug. “We
kwamen op het idee om de Uivertocht na te vliegen, om
een verre tocht te maken. We deden dit in twee ploegen.
eén ploeg voor de heenreis en één voor de terugreis. Wij
waren dan de terugploeg, maar hebben wel ons eigen plan
gemaakt. dat is allemaal professioneel voorbereid. Je hebt
heel veel vliegvergunningen te regelen. daar is een vakkun-
dig persoon wel een jaar mee bezig geweest. Over de te-
rugvlucht hebben we 62 vlieguren gedaan. In totaal heb-
ben we negentien landen aangedaan om terug te vliegen.
We zagen het grote verschil tussen arm en rijk. dat vond ik
heel bijzonder. de ene dag kom je in een hartstikke arm
land waar de mensen lopen te bedelen en in hun eigen
vuil staan. een andere dag kwam je in een Saoedisch land
met allemaal goud, nou verzin het maar. dat verschil in kor-
te tijd vond ik wel bijzonder.”
haPPy hours
bijpraten en herinneringen ophalen over deze opmerkelijke
reis is middels een reünie in ere gehouden. “maar ja, toen
kwam corona. een aantal clubleden van de oude stempel,
die destijds bij de reünie waren, zijn weer terug lid gewor-
den. die komen nu ook op de Happy hours dus het heeft
ook wel een verbindende rol gehad.” damen onderstreept
het belang van een vliegclub. “de meerwaarde van een
vliegclub wil ik graag benadrukken. Sluit je aan bij een
groep als je je brevet hebt gehaald. Je leert van elkaar en
het is gezellig.”
DE VETERAAN door: Saskia roelofs-van Velsen
van sePPe naar Bali en terug
De
uivertocht
nagevlogen
van seppe naar Bali met een eenmotorige
Cessna 210 en weer terug. Dat avontuur ging
onze volgende veteraan aan in 1994. een te-
rugreis met tegenstellingen waar zij en haar
vliegmaten nog geregeld aan terugdenken.
Piloot en vliegtuig sprak met de inmiddels
62-jarige lia Damen.
60_deveteraanse.indd 60 16-11-21 12:16