Pagina 52 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2021

52 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021
dit AeW&c-systeem wordt ontwikkeld door de Indiase defence research
and development Organisation (drdO). deze Airbus-toestellen worden
overgenomen van het noodlijdende Air India, en de waarde ervan wordt in
mindering gebracht op de subsidies die de regering jaarlijks uitkeert om de
luchtvaartmaatschappij ‘in de lucht’ te houden. Het zou gaan om zowel Air-
bus A319- als A321-varianten. momenteel beschikt India over drie Israëli-
sche Phalcon AWAcS-systemen aan boord van IL-76 transportvliegtuigen,
en drie embraer-145 jets die uitgerust zijn met een Indiase AeW&c-variant.
NETRA 1
Het Indische AeW&c-programma kent een lange geschiedenis die terug-
gaat tot 2003 wanneer de rddO een studie maakt over de mogelijk-
heid dergelijke systemen in India te ontwikkelen en te gebruiken. Na
goedkeuring door de regering krijgt het centre for Airborne Systems
(cAbS) opdracht deze systemen te ontwikkelen en te testen. de Lrde
(electronics and radar development establishment) krijgt de opdracht
de radar te ontwerpen, terwijl de deAL (defence electronics Application
Laboratory) de data-link- en communicatiesystemen ontwerpt. de dAre
(defence Avionics research establishment) zorgt dan weer voor zelfver-
dedigingssystemen voor het vliegtuig. daarnaast werken tal van inheem-
se bedrijven mee aan het project. Het nieuwe systeem kan vliegende
voorwerpen opsporen in een straal van 240°.
Het is de bedoeling drie vliegtuigen uit te rusten met dit AeW&c-sys-
teem en hiervoor wordt de embraer erJ-145 geselecteerd. de embraer
kan in de lucht worden bijgetankt. modellen van het nieuwe AeW&c-
vliegtuig verschijnen voor het eerst in 2012 tijdens de Indiase luchtvaart-
beurs. dan krijgt het detectiesysteem de naam drdO AeW&c Netra I
mee. Tegen het einde van dat jaar hebben de betrokken Indiase bedrij-
ven alle elektronische systemen geleverd aan embraer in brazilië waar
ze ingebouwd worden in erJ-145 jets. Het eerste volledig afgewerkte
toestel wordt in augustus 2012 aan de luchtmacht geleverd.
PAkisTAANs coNflicT
Nadat de drie erJ-145 Netra I vliegtuigen operationeel inzetbaar zijn,
besluit de Indiase regering ook een groter AWAcS-systeem in dienst te
nemen dat vijandelijke doelen zou kunnen opsporen binnen een straal
van 360° en op een afstand tot 300 km. cAbS stelt voor een nieuw
model te ontwikkelen dat ingebouwd zou moeten worden in de Airbus
A330. In maart 2015 wordt de beslissing genomen om twee van deze
vliegtuigen aan te schaffen met een optie op vier bijkomende exempla-
ren. daarna stelt eAdS-cASA voor om nieuwe AWAcS-systemen in de
cASA c-295 in te bouwen. door dit voorstel wordt de besluitvorming
enigszins vertraagd. de order voor A330’s wordt echter geannuleerd.
de voortdurende spanningen tussen India en Pakistan die onder meer re-
In het najaar van 2021 heeft het Indiase kabinetscomité besloten nieuwe vliegtuigen voor de luchtmacht te
bestellen. In eerste instantie gaat het om 56 C-295’s voor de middellange afstand die verouderde Avro-
748’s zullen vervangen. Uit de nota’s van de vergadering blijkt echter ook dat er zes Airbussen zullen wor-
den aangekocht die zullen worden uitgerust met een Airborn Early Warning and Control (AEW&C) systeem.
iNdiAsE A319 AEW&c
MIlItAIr door: Jozef mols – Foto’s: Indian Air Force
52-53_indiaseawacs.indd 52 16-11-21 12:15