Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2021

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021 5
Glazen bollen hebben in de regel geen voorspel-
lende waarde. maar als we in de glazen lucht-
vaartbol kijken, zien we toch opmerkelijke ont-
wikkelingen. die spitsen zich allemaal toe op de
aandrijving van vliegtuigen en het daarmee ver-
der ontlasten van het klimaat. daarbij is een
trend waarneembaar die vol gaat voor het ge-
bruik van duurzaam gewonnen brandstoffen die
tot een aanmerkelijke cO2-reductie zullen gaan
leiden.
Ook hybride-elektrische aandrijving past in dit
plaatje. Zie bijvoorbeeld in deze editie de Pipi-
strel Panthera. elektromotoren in combinatie met
een 140 pk sterke rotax 915iS die voor de
stroomvoorziening zorgt. dat klinkt al beter, maar
vervuilt door de verbrandingsmotor nog steeds
(een beetje weliswaar, want voorbereid op het
gebruik van Sustainable Aviation Fuel-SAF).
en dan hebben we de echte elektrisch aange-
dreven vliegtuigen. met alle beperkingen van
dien, want de ‘range’ is nog niet om over naar
huis te schrijven. maar, kijkend naar de ‘elektri-
sche’ autowereld, het gaat snel. Heel erg snel
zelfs. Want daar waar nog niet zo lang geleden
200 km het maximale was, wordt nu al gespro-
ken over 500 km en meer. die trend zal zich
doorvertalen naar de luchtvaart. Zodat we nog
even genoegen moeten nemen met de Pipstrel
Velis electro met beperkte actieradius als goede
voorbeeld.
de echte ontwikkelingen spelen zich momenteel
af in de combinatie van brandstofcellen en wa-
terstof. daar ziet een toenemend aantal (vracht)
maatschappijen mogelijkheden om tientallen
ATr72 en dash 8 turboprops door ZeroAvia te
laten ‘omkatten’. Ook leasemaatschappij AcIA
Aero Leasing heeft zich hier gemeld met een in-
tentieovereenkomst voor de aankoop van tien
Universal Hydrogen’s ATr 72 conversiekits, met
een optie op nog eens twintig voor het ombou-
wen van turbopropvarianten in AcIA’s leaseport-
folio.
Wat opvalt, is de relatief korte termijn waarbin-
nen deze aanpassingen moeten worden gereali-
seerd. Gesproken wordt over ‘binnen vijf jaar’.
Wat ongelofelijk snel is voor luchtvaartontwikke-
lingen. Of toch ook weer niet? Het geheim van
de smid lijkt hier het aanvullende typecertificaat
te zijn. daarbij hoeft niet het hele vliegtuig op-
nieuw te worden gecertificeerd, maar alleen de
modificatie. en dat versnelt de zaken aanmerke-
lijk!
Glazen bol?
Lucht-
vaart
maakt
werk van
‘klimaat-
ontlas-
ting’
Ontwikkelingen
16 ZeroAvia Ambitieuze plannen
19 Wright electric elektrificatie bAe Systems 146
30 Nieuw lesvliegtuig defensie Vervanging Pc-7
42 explorer AcJ330 Lufthansa presenteert VIP-concept
50 emissieloze toekomst embraer toont energia-familie
Statusreport
25 Pipistrel Panthera eerste hybride testvluchten afgerond
Typebeschrijving
44 Oaxaca Aerospace Pegasus Opvallende mexicaanse verschijning
61 chaika L-42m2 en L-44m2 Amfibievliegtuigen gemoderniseerd
En verder
70 Volgende maand
70 colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
30 De initiële militaire vlieger-
opleiding in Nederland vindt plaats
op de militaire basis Woensdrecht.
Er vliegen dertien Pilatus PC-7 les-
vliegtuigen. De turboprops hebben
een uitstekende staat van dienst. Ze
zijn echter, ondanks diverse upgra-
des, in 2027 aan het einde van hun
levensduur. Zodat de vraag naar een
eventuele opvolger met bijbehorende
trainingsconcepten zich aan begint te
dienen…
35 De nieuwe bij Sling Aircraft ontwikkelde High Wing is
internationaal ingeslagen als een bom. Want van deze in kit-
vorm leverbare hoogdekker werden er korte tijd ruim negentig
besteld. Twee daarvan komen binnenkort al ingekrat naar
Nederland. Maar de ontwikkeling van de High Wing die zowel
met conventioneel landingsgestel als in staartwieluitvoering
beschikbaar komt, voltrok zich in de luwte…
door: ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
46 Als de geallieerde troepen Duitsland binnenvallen,
staan ze versteld over de vliegtuigen, prototypes en ontwer-
pen die ze er aantreffen. Uiteraard trachten zowel Amerika-
nen, Britten, Fransen als Russen zoveel mogelijk materiaal
buit te maken voor ‘eigen gebruik’. Sommige ontwerpen zou-
den nutteloos blijken, weer andere bleken van zulke waarde
dat ze zelfs nu nog de ontwerpen van moderne vliegtuigen
beïnvloeden.
04-05_inhoud.indd 5 16-11-21 12:07