PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021 29
taylorcraft aop mk v
in hEt kort
Bemanning 3
Motor Lycoming o-290-3, 130 pk
Lengte 6,83 m
Spanwijdte 10,97 m
Hoogte 2,44 m
Leeggewicht 499 kg
MToW 839 kg
Maximumsnelheid 130 mph (209 km/h)
Vliegbereik 250 nm (402 km)
willEm kEtElaarS
opgroeien op het enige
Friese Waddeneiland met
een eigen vliegveld is een
voorrecht. Willem Kete-
laars was zich hier terdege
van bewust. Uren lag hij
in de wei, turend naar de
vliegtuigen die naar Bal-
lum vlogen, want vliegen
fascineerde hem al vroeg.
Na de middelbare school
verliet hij het eiland. Maar
de liefde voor het eiland
bleef, evenals zijn lucht-
vaartfascinatie. Na het be-
halen van zijn vliegbrevet
is Ketelaars sinds twee
jaar de trotse bezitter van
een eigen vliegtuig, een Kitfox. Een klein, licht en eenvoudig sport-
vliegtuig met grote vleugels en een staartwieltje; precies zoals de
oude militaire vliegtuigen van weleer. Ketelaars’ vliegtuig staat ge-
stald in het Vliegend Museum Seppe, tussen een collectie histori-
sche vliegtuigen die door hun eigenaren als cultureel erfgoed wor-
den gekoesterd en gevlogen. Zijn verbazing was dan ook groot
toen hij er onlangs op werd gewezen dat hij niet langer de enige
(oud) Amelander in dat museum is: sinds kort staat daar namelijk
een 77 jaar oude Auster, een vliegtuig uit de Tweede Wereldoor-
log, met registratie PH-NET. Deze veteraan zou in de jaren 50 ei-
gendom van de gemeente Ameland zijn geweest! Daar moest hij
dus het zijne van weten…
… en op haar thuisbasis op midden Zeeland. (Foto’s: Ad Jan Altevogt)
de brancard is verwijderd; het draaistoeltje zit er nog. Het toestel vliegt
nog bijna iedere week en wordt vaak ingezet bij herdenkingsvluchten.
Het wordt gevlogen door een groep enthousiastelingen, waaronder de
auteur. Sinds 2011 is het vliegtuig voorzien van de bekende zwart-witte
invasiestrepen, vliegt het als een eerbetoon aan de vele omgekomen
vliegers uit de Tweede Wereldoorlog en vliegt het onder de naam ‘Wings
to Victory memorial Flight’.
memorial Flight 2011. (Foto: Wings to Victory)
een onmiskenbaar ambulancevliegtuig. (Foto: archief H. dekker)
BronnEn: www.ambulancearchief.nl/ambu-
archief/ph-net, www.wingstovictory.nl/PH-NET,
www.hdekker.info, Logboek van een Vliegveld” B.
Van den Brink en I. Nagtegaal (2007) www.maga-
zines.defensie.nl/vliegendehollander/2018/01/06_
vervlogentijden_nr1_2018“
26-27-28-29_austervanameland.indd 29 16-11-21 12:10