PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021 23
F-16 vlieger, naar Sheppard gegaan om daar les te geven voor een klei-
ne drie jaar.” Zijn volgende bestemming was vliegbasis Volkel waar hij
nog vier jaar heeft gezeten voordat hij in de burgerluchtvaart terecht-
kwam. KLm werd zijn werkgever als het om het commercieel vliegen
gaat. “eerst bij KLm cityhopper, op de Fokker 70 en 100 gevlogen. daar-
bij ook nog kantoorfuncties gehad. “derickx hield zich naast het vliegen
onder andere ook bezig met het besparen van brandstof in de functie
van manager Fuel and Weight Savings bij de KLm cityhopper.” Na drie
jaar als First Officer op de boeing 737 te hebben gevlogen, ging hij terug
naar KLm cityhopper en vervolgde hij zijn carrière als captain van de
embraer e190/175.
Good to Go
Tegenwoordig werkt derickx als instructeur bij e-Flight Academy (electric
Flight Academy). e-flight Academy is de eerste vliegschool die vliegles-
sen aanbiedt in een elektrisch aangedreven toestel, namelijk de Pipistrel
Velis. “Het staat nog in de kinderschoenen. dat komt natuurlijk ook door
de certificatie van eASA en de FAA. Wat natuurlijk heel goed is, dat alles
bijschrift
??
? ?
??
??
Peter derickx
Geboren 31 maart 1971
Opleiding Koninklijke Militaire
Academie (KMA)
Vliegt Embraer 190/175 en
Pipistrel Velis
Winguitreiking 1995 Sheppard AFb. Kandahar, Afghanistan 2007. (Foto’s: eigen archief P.d)
december 2007 laatste vlucht F-16. (Foto: Leonie Voets)
22-23-24_onthejob.indd 23 16-11-21 12:10