PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021 21
even een stukje dorpspolitiek. maar misschien
wel interessant voor de hele NL/GA.
een jaar of vijf geleden is de zogeheten club-
salon van de Teugse motorvliegclub geheel
opnieuw ingericht. door een commissie, van-
zelfsprekend. dat werd dus ‘Interieur Stallan-
taarns en Geurkaarsen’, zeg maar. Inclusief ge-
vlochten lectuurmand en een kippenlederen
bankstel.
doel: het moest gezelliger worden! Want er zat
namelijk nooit meer iemand. Nou hadden ze
hun clublokaal door Laura Ashley kunnen laten
inrichten, maar ik verzeker u dat er nog steeds
niemand gekomen was.
Ik denk dat het klassieke vliegclub-interieur
dan nog beter scoorde. een canapé uit 1972
waar het schuimrubber doorheen komt. een
setje doorgezeten eersteklasstoelen van de
KLm. Verstofte boeing-modellen aan draadjes.
Stapel bierkratten in de hoek. Vliegtuigbladen
uit 2014 op een formicatafel. die ietwat kleve-
rig moet aanvoelen. Kortom: het interieur dat
er al was. en nog bestaat bij de gemiddelde
zweefclub. Waar trouwens nog wél mensen
zitten.
Laatste nieuws uit Teuge: tijdens de vergade-
ring van afgelopen dinsdag is er door het be-
stuur een hovenier besteld. U leest het goed:
een hovenier. Om het groen rond de club wat
op te leuken.
Tip van Goof aan alle clubbestuurders van Ne-
derland: met truttigheid gaat u het ooit zo
stoere Instituut vliegclub niet over de 2025
heentrekken.
en tot slot: makkelijk klagen, maar heb ik sug-
gesties? Ja! richt je volledig op je sterke kant,
als club. Op trips bijvoorbeeld. besteed daar je
poen aan, en niet aan clubsalons en hove-
niers.
Volgende keer, deo volente/inshallah,
meer.
Take-OFF door: Goof bakker
een hOvenIer?
richt je
liever op je
sterke kant!
Goof bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
Tot slot: je Nederlands is perfect, maar het accent onmisken-
baar! Waar stond je wieg?
“Armenië! en ik ben van de generatie die nog opgegroeid is
in het Sovjet-systeem. mijn vaste plan vanaf mijn vroegste
jeugd was om piloot te worden.”
De Dosaaf dus, met de Yak?
“Nee, dat was een soort paramilitaire sportclub in de Sov-
jet-Unie, zoals jij wel weet. Nee, ik was best goed op school
en wilde me eerst concentreren op de opleiding en dan
meteen doorstromen naar de officiële vliegopleiding. Ik had
zelfs al een school in het vizier, in Khabarovsk, vlak bij de
chinese grens! Ik wilde militair gaan vliegen, officier wor-
den. Ik heb zelfs bij de Nederlandse luchtmacht gesollici-
teerd toen ik pas in Nederland was. maar mijn taalachter-
stand was toen een grote handicap, natuurlijk.”
Militair vlieger worden?
“Als je jong bent denk je niet zo over die dingen na, maar nu
heb ik toch ook wel andere ideeën. Als militair piloot moet je
dingen doen die ik niet wil doen. maar goed: daar hoefde ik niet
over na te denken, want toen viel de muur. en daarmee kwam
een eind aan alle plannen. Nu, twintig jaar later in Nederland,
wil ik de draad weer oppakken. Vliegen, bouwen, genieten!”
Mooi Michael, alle succes. En hou ons op de hoogte!
20-21_osolomio(15)takeoff.indd 21 16-11-21 12:09