Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2021

18 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021
OnTwikkeLingen door: ruud Vos – Foto’s: Zero Avia
watErstOfaandrIjfsystEmEn
De ontwikkelingen bij ZeroAvia staan niet op zichzelf. Zo wil Airbus bij-
voorbeeld in het kader van het ZeROe-project de overstap naar emis-
sieloos vliegen versnellen, waarbij in 2025 de eerste testvluchten moe-
ten worden uitgevoerd. Dit nieuwe waterstofaandrijfsysteem zal onder
meer worden ingebouwd in een zesmotorige turbopropvariant. De mo-
toren worden daarbij ondergebracht in pods onder de vleugels waarbij
iedere pod onder meer een tank met vloeibare waterstof (hydrogen),
een koelsysteem en elektromotor bevat die elk een achtbladige propel-
ler gaat aandrijven. Het concept gaat uit van honderd vlieggasten en
een bereik van meer dan 1.000 nm (1.850 km).
Ook de plannen van Universal Hydrogen om bestaande turboprops om
te bouwen naar waterstof en brandstofcellen sluiten aan bij deze ont-
wikkeling. De ierse vrachtvervoerder ASL Aviation Holdings krijgt echter
als launch customer als eerste de beschikking over tien aangepaste ATR
72’s die zullen worden aangedreven door waterstof en brandstofcellen.
ASL zal daarvoor een testtoestel beschikbaar stellen dat zal worden ge-
bruikt voor het verwerven van de aanvullende typecertificaten. elektro-
motorproducent magniX gaat daarbij voor Universal Hydrogen een aan-
drijfsysteem ontwikkelen met een vermogen van 2 megawatt. Met dit
systeem zullen elektromotoren worden aangedreven die in de vleugels
van een Bombardier Dash 8 of ATR72 kunnen worden gemonteerd.
Toestellen van het type De Havilland Canada Dash 8-Q300 en ATR 42-
500 krijgen een vliegbereik van 400 nm (740 km) wanneer met ge-
comprimeerde waterstof in gasvorm wordt gevlogen. Met vloeibare wa-
terstof moet het bereik rond de 550 nm (1.019 km) komen te liggen.
Daarmee komt 75 tot 95 procent van de triplengtes binnen bereik van
de met deze turboprops gevlogen routes.
Universals ideeën werden al eerder geruggensteund door drie lucht-
vaartmaatschappijen die gezamenlijk 21 Pratt & whitney aangedreven
Dash 8 en ATR72 turboprops willen laten ombouwen. Vijf van deze
Dash 8 vliegtuigen worden momenteel ingezet bij icelandair. Daarnaast
wil het Spaanse Air nostrum elf kits aanschaffen om ATR72-600’s toe-
komstbestendig te maken. Ook Ravn Air uit Alaska wil de hand leggen
op vijf Dash 8 turboprops. De vliegtuigen moeten uiterlijk 2025 omge-
bouwd zijn.
Ook Deutsche Aircraft gaat samenwerken met Universal Hydrogen om
de mogelijkheden te bestuderen van de toepassing van waterstof en
brandstofcellen als aandrijving voor de nieuwe D328eco. Universal Hy-
drogen werd mede opgericht door Paul eremenko die voorheen chef
technologie was bij Airbus.
wers en operators. daarnaast wordt gemikt op de ontwikkeling van een
toestel dat tien tot twintig passagiers zal kunnen vervoeren over een af-
stand van 300-500 nm (555-925 km). de geplande tests met de dor-
nier 228’s zijn voor ZeroAvia een verdere tussenstap op weg naar water-
stofaangedreven vliegtuigen met plek voor vijftig passagiers.
dErdE trap
de plannen van Alaska Airlines die haar bombardier Q400’s in de toe-
komst wil laten vliegen op waterstof, sluiten daarop uitstekend aan. Want
de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft daarvoor een deal geslo-
ten met ZeroAvia die voorziet in de levering van vijftig kits voor inbouw
in de (nu nog) turboprops. daarbij worden ook fondsen beschikbaar ge-
steld door het Amazon climate Pledge Fund en de breakthrough energy
Ventures van bill Gates.
een Q400 die voor Alaska Airlines vloog, wordt binnenkort omgebouwd
tot testvliegtuig, waarna tientallen toestellen die in operationele dienst
zijn bij de luchtvaartmaatschappij, van waterstofaandrijving zullen wor-
den voorzien en een vliegbereik zullen krijgen van 900 km. dat vliegbe-
reik is beduidend minder dan dat van een traditionele Q400 met plek
voor 72 passagiers, maar is voldoende voor de meeste trajecten waarop
Alaska Airlines het type inzet. de aandrijfunit die hiervoor bij ZeroAvia
wordt ontwikkeld is de ZA2000. deze zal tussen de 2.000 kW en 5.000
kW gaan leveren en moet rond 2026 gecertificeerd zijn.
VIErdE trap
Vrijwel gelijktijdig werd bekend dat ook de mitsubishi Heavy Industries rJ
Aviation Group (mHIrJ) met ZeroAvia in zee wil gaan voor de ontwikke-
ling van waterstof-elektrisch aangedreven regionale verkeersvliegtuigen.
mHIrJ wil het bedrijf daarbij gaan helpen bij de certificatie van dergelijke
verkeersvliegtuigen. mHIrJ nam in 2020 de productierechten van bom-
bardier over voor de crJ-series. daarbij wordt gemikt op de certificatie
van alternatief aangedreven crJ-varianten in 2028.
16-17-18_zeroavia.indd 18 16-11-21 12:09