16 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2021
Waar in Nederland over gesproken wordt, zijn in eerste instantie com-
merciële vluchten met negentienzitters. Om dit mogelijk te maken gaan
ZeroAvia, de royal Schiphol Group en de rotterdam The Hague Innova-
tion Airport Foundation nauw samenwerken. Schiphol zal daarbij moge-
lijkheden onderzoeken en ontwikkelen om het tanken van waterstof mo-
gelijk te maken. Volgens de initiatiefnemers is dankzij een overeenkomst
een planning neergezet om de emissievrije luchtroute te realiseren. Het
is in potentie de eerste internationale commerciële operatie ter wereld
met een waterstoftoestel. ZeroAvia en royal Schiphol Group zijn in ver-
gevorderde gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om een operator
voor de geplande route te vinden. daarnaast gaan beide partijen samen-
werken om op de luchthaven het tanken van waterstof te ontwikkelen
en te integreren met luchthavenprocessen. Ze richten zich daarbij ook
op commercie, infrastructuur en regelgeving.
ZeroAvia heeft momenteel kantoren in Hollister (Amerika), cotswold en
Londen (engeland) en richtte onlangs ook een entiteit in Nederland op.
de Amerikaanse technologiestart-up gaat daarbij in Nederland op het
Technology Park Ypenburg een kantoor openen. Vanuit deze uitvalsbasis
wil het bedrijf samenwerking gaan zoeken met Nederlandse en europe-
se instellingen en bedrijven om gezamenlijk werk te maken van emissie-
vrije luchtvaart. Want kort voor deze mededeling over de ontwikkeling
van brandstofcel-aangedreven vliegtuigen werden door ZeroAvia ook
overeenkomsten gesloten met de mHI rJ Aviation Group en de Alaska
Air Group.
EErstE trap
eigenlijk is bij ZeroAvia sprake van een viertrapsraket waarbij de eerste
trap gevormd werd door sinds februari 2019 opgedane ‘waterstoferva-
ringen’ in engeland en Amerika met twee eenmotorige Pipers van het
type Piper PA-46-350 emalibu en ematrix. daarmee kon volgens het be-
drijf al aangetoond worden dat het gebruik van deze duurzame vorm
van brandstof efficiënter en economisch meer verantwoord is dan accu-
aandrijving of traditionele turbine-aandrijving. met de inmiddels brits ge-
registeerde emalibu werd op 19 juni 2020 al een eerste vlucht binnen
europa uitgevoerd waarbij de stroom werd geleverd door accu’s. eind
september 2020 werd een eerste acht minuten durende testvlucht uit-
gevoerd waarbij de hier benodigde energie afkomstig was uit een brand-
stofcel.
Het europese programma liep een deuk op toen op 29 april 2021 de
emalibu tijdens Test 86 (de zesde testvlucht in achtste testsegment)
door nog onbekende oorzaak een noodlanding moest maken in milton
Keynes in het britse graafschap buckinghamshire. daarbij scheurde de
linkervleugel van de romp, maar raakte de brandstofcel niet beschadigd.
bij het ongeval raakten beide inzittenden niet gewond. Op het verlang-
Als het aan Rotterdam The Hague Airport en de Britse start-up ZeroAvia ligt, worden de eerste ‘waterstof-
vluchten’ in 2024 tussen Rotterdam en Londen uitgevoerd. Maar het persbericht dat eind oktober 2021
naar de media werd gestuurd, staat niet op zichzelf.
ZErOaVIa: AmbITIeuZe PLANNeN
OnTwikkeLingen door: ruud Vos – Foto’s: Zero Avia
16-17-18_zeroavia.indd 16 16-11-21 12:09