68 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
IncIdEntAnALysE door: Harro ranter, the Aviation safety network – Foto’s: beA (tenzij anders vermeld)
marken. Immers, Groenland is een autonoom gebied dat valt binnen het
Koninkrijk denemarken. de AIb denmark kiest er echter voor om het
onderzoek na overleg over te dragen aan de Franse beA.
medewerkers van de beA onderzoeken de motor in Goose bay en laten
hem vervolgens verschepen naar Wales, waar een onderhoudscentrum
is gevestigd van General electric. Ge heeft samen met Pratt & Whitney
onder de naam engine Alliance namelijk de GP7270-motor ontwikkeld.
daar kan de motor gedemonteerd en verder onderzocht worden.
maar het lastige is dat juist het falende element, de naaf van de fan, bo-
ven Groenland werd verloren.
sneeuw
Hoe ga je die brokstukken terugvinden in een uitgestrekt gebied van ijs
en sneeuw?
Om te beginnen werden drie helikopters ingezet waarmee tussen 4 en
11 oktober 2017 een zoekactie werd gestart boven het gebied waar de
brokstukken vermoedelijk waren neergekomen. dat had gedeeltelijk suc-
ces. er werden fragmenten van fanbladen gevonden en stukken van de
inlaat. maar van de naaf werd niets teruggevonden, en dat was nu juist
het belangrijkste.
Helaas zorgde sneeuwval ervoor dat het lastig werd om nog iets terug te
vinden. en het weer en de korte daglichtperiode maakten verder zoeken
in de winter onmogelijk.
In het voorjaar van 2018 werd een nieuwe zoekactie op touw gezet. Van-
uit de lucht werd met een radarsysteem de grond onder de sneeuwlaag
in kaart gebracht. dit systeem was experimenteel en bleek helaas niet
goed in staat te zijn om voorwerpen in een sneeuwlaag waar te nemen.
Aanvullend werd op de grond een bodemradar ingezet om voorwerpen te
detecteren. Ook dit was niet succesvol. maar de onderzoekers dachten dat
ze het systeem konden verbeteren en werkten in de winter aan een nieu-
we bodemradar met breder bereik en betere detectiemogelijkheden.
tegelijkertijd werkte Pratt & Whitney aan modellen om beter te bepalen
waar de brokstukken neergekomen zouden kunnen zijn.
In mei 2019 werd een derde expeditie georganiseerd. Op het einde van
de missie werd plots een object waargenomen, vlak bij een glet-
sjerspleet. met grote voorzichtigheid werd een gat gegraven in de
sneeuwlaag. Vier meter diep vonden de onderzoekers een groot brok-
stuk van de naaf.
In juli konden specialisten van Pratt & Whitney en de beA aan de slag
om de breuklijn te inspecteren.
delen van de motorkap, gevonden bij de eerste expeditie. (Foto: AIb denmark)
Veilig aan de grond op Gander Airport.
66-67-68-69_incidenta380.indd 68 17-11-20 12:10