Pagina 67 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 67
Om 13:48 uur vraagt de bemanning of ze naar FL380 mogen klimmen.
dit wordt toegestaan en de verkeersleider vraagt of ze willen melden
wanneer de hoogte bereikt is. Op dat moment vliegt het toestel boven
het zuiden van Groenland.
KnAl
Het vermogen van de motoren neemt toe. met een knal breekt de fan
van motor nummer 4 (rechts buiten) uit elkaar. brokstukken knallen te-
gen de luchtinlaat, waardoor het voorste stuk, ter hoogte van de fan, he-
lemaal afbreekt.
de vleugel en romp worden door brokstukken geraakt, maar de schade
valt mee. de schok en de trillingen zijn in de cockpit duidelijk te voelen.
een stewardess die net het eten bracht, laat de helft van het dienblad
op de grond achter de piloten vallen.
Op een beeldscherm in de cockpit verschijnt de melding “enG 4 stALL“.
de gezagvoerder neemt de rol van Pilot Flying over van de copiloot en
brengt het vermogen van motor no.4 terug naar stationair. niet veel later
sluit de motor zichzelf af.
Wat er precies aan de hand is, weet de bemanning ook niet. de buiten-
ste motor is niet te zien vanuit de cockpit en ook de camera boven op
de staart heeft de buitenste motoren niet in beeld.
Iemand van de cabinebemanning komt dan binnen met een foto die
door een passagier is gemaakt met een smartphone. de eerste copiloot
is dan ook teruggekomen naar de cockpit om te helpen. Hij gaat direct
naar het upper deck om nog meer foto’s te maken. Hij ziet dat er wat
schade is aan de slats en dat de flaps wat lijken te trillen.
DAlen
Ondertussen is de snelheid teruggelopen van 277 knopen naar 258
knopen. Het wordt lastig om FL370 vast te houden op drie motoren. de
gezagvoerder ziet dat de Fms aangeeft dat FL346 de maximale hoogte
is met een uitgevallen motor om ook een constante snelheid aan te
kunnen houden. Langzaam begint de Airbus aan de daling, van FL360
naar 350, 330 om even te stoppen bij FL310.
Later zakt de vlucht nog verder naar FL290. de snelheid is dan 290 kno-
pen bij maximum continuous thrust. Om de drie resterende motoren te
sparen, besluit de gezagvoerder door te dalen naar FL270 zodat minder
motorvermogen nodig is.
Omdat radiocontact met Gander Oceanic gezien de afstand nog niet
mogelijk is, laat de copiloot via de radio een mayday call doorsturen
door een vlucht die op dat moment al wel radiocontact met Gander
heeft.
tegelijkertijd krijgt de bemanning een cPdLc-bericht van Gander Ocea-
nic: “Atc nOW sHOWs YOU FL330. Is tHere A PrObLem”. de gezag-
voerder stuurt een kort bericht terug: “mAYdAY”.
een paar minuten later wordt het makkelijker communiceren, dan is de
Airbus dicht genoeg bij Gander voor direct radiocontact.
In overleg met technici bij Air France wordt besloten om uit te wijken
naar Goose bay in canada, hoewel Kangerlussuaq in Groenland iets
dichterbij is.
lAnDing
met aanwijzingen van de verkeersleiding bereidt de bemanning een
rnAV Gnss-nadering voor, met een landing op baan 26.
Op 1.000 voet wordt de automatische piloot uitgeschakeld en vliegt de
captain de rest van de nadering zelf.
Om 15:42 uur staan de wielen veilig aan de grond in Goose bay. Lang-
zaam taxiet het vliegtuig dan naar de parkeerplaats. Onderweg moet ver-
schillende keren gestopt worden omdat luchthavenpersoneel diverse
brokstukken achter het vliegtuig moet oprapen.
Om 16:22 zijn alle motoren uitgeschakeld.
Voor de passagiers is de pech dan nog niet voorbij. Het vliegveld van
Goose bay is zo klein, dat er te weinig douanepersoneel is om alle pas-
sagiers te verwerken. bovendien is er in het kleine plaatsje Happy Valley-
Goose bay (8.000 inwoners) onvoldoende plek om te overnachten.
sommige passagiers mogen wel in de terminal plaatsnemen, anderen
moeten aan boord blijven. Air France regelt omboekingen en uiteindelijk
verlaat de laatste passagier het vliegtuig om 08:10 uur de volgende dag.
OnDerzOeK
Omdat het ongeval plaatsvond boven Groenland, stelt IcAO dat het on-
derzoek moet worden uitgevoerd door de onderzoeksraad van dene-
bijschrift
??
? ?
??
??
F-HPJe op final cdG. (Foto: Olivier cabaret)
66-67-68-69_incidenta380.indd 67 17-11-20 12:10