66 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
Op zaterdag 30 september 2017 staat de Airbus A380-861 F-HPJe van
Air France klaar op charles de Gaulle Airport in Parijs voor vlucht 66 naar
Los Angeles.
Aan boord bevinden zich 497 passagiers en 24 bemanningsleden. Het
pilotenteam bestaat uit een gezagvoerder en twee copiloten. de tweede
copiloot is Pilot Flying.
Om 09:50 uur stijgt het toestel op en zo’n 25 minuten later wordt
FL330 bereikt.
Kort daarna gaat de eerste copiloot naar het rustgedeelte zodat hij later
het werk kan overnemen van de tweede copiloot.
Onderweg klimt het toestel enkele keren naar een hoger vliegniveau en
om 11:14 uur wordt FL370 bereikt.
de vlucht voert over de Atlantische Oceaan en Groenland. Op dit ge-
deelte van de route is er bijna geen radarbereik, maar via cPdLc (con-
troller Pilot data Link communications) kan de bemanning berichten
sturen naar de verkeersleiding. In dit geval is dat Gander Oceanic.
Een Airbus A380 is op 30 september 2017 onderweg van Parijs naar Los Angeles wanneer de passagiers
worden opgeschrikt door een knal. Het voorste deel van een van de motoren is afgebroken! Piloot en
Vliegtuig duikt in het incidentverslag van de noodlanding.
HeFtIGe mOtOrstOrInG Airbus A380
IncIdEntAnALysE door: Harro ranter, the Aviation safety network – Foto’s: beA (tenzij anders vermeld)
GP7270-motor met een fandiameter van bijna 3 meter. Flinke schade.
66-67-68-69_incidenta380.indd 66 17-11-20 12:10