Pagina 57 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 57
MedIsch door: michele di maio, arts
Last MInute
Ik las een tijd geleden over een studie van de Harvard Uni-
versity in de Verenigde Staten, gepubliceerd door environ-
mental Health. Het onderzoek is uitgevoerd na het ongeval
met Germanwings, waarbij 149 mensen omkwamen als
gevolg van de depressieve toestand van piloot Andreas Lu-
bitz, waarbij het vliegtuig tegen een berg crashte.
duizenden piloten hebben anoniem een vragenlijst inge-
vuld. Van de 1.848 piloten die antwoord gaven over hun
mentale toestand, hadden 223 (12,6 procent) symptomen
van depressie. Nog verontrustender waren de reacties van
75 piloten (4,1 procent) die toegaven zelfbeschadigende
gedachten te hebben of er soms van overtuigd waren dat
de dood de beste oplossing voor hen was. Hiervan hadden
er de laatste maand 49 met een burgervliegtuig gevlogen.
de resultaten van het onderzoek rechtvaardigen veel zor-
gen: als de 4,1 procent die zegt zelfbeschadigende gedach-
ten te hebben, wordt vergeleken met het aantal actieve pi-
loten, ongeveer 140.000 wereldwijd, betekent dit dat
5.700 piloten vliegen in een gemoedstoestand die de le-
vens van passagiers in gevaar brengt. de redenen voor de-
ze psychologische moeilijkheden, die het meest duidelijk
zijn bij vrouwelijke piloten, zijn te verklaren uit stress, seksu-
ele en verbale intimidatie die ze aan boord ondervinden en
zorgen over hun salaris. Velen gaan zelfs als ze ziek zijn aan
het werk om niet het risico te lopen hun baan te verliezen;
anderen, zo stelde de british Airline Pilots Association aan
de kaak, slapen tussen de vluchten in hun auto om de kos-
ten van het naar huis gaan niet te betalen. 84% van de pi-
loten van british Airways zei dat hun financiële situatie ver-
slechterde nadat ze door de luchtvaartmaatschappij waren
aangenomen, wat stress en depressie veroorzaakte.
de mentale gezondheid van het luchtvaartpersoneel is des
te meer een aandachtspunt op dit moment in verband met
de problemen waarmee de luchtvaart wordt geconfron-
teerd als gevolg van covid-19. Sommige vliegtuigbeman-
ningen hebben mogelijk zelf geleden aan een covid-19-
infectie. Anderen worden nu geconfronteerd met het verlies
van hun baan en het vooruitzicht op een onzekere toe-
komst. dit heeft een diepe impact op hun gezondheid zo-
wel fysiek als mentaal.
Kortom, het zijn moeilijke tijden voor iedere sector maar in
het bijzonder voor de luchtvaart. Stress en depressie verdie-
nen steeds meer aandacht in de luchtvaart, zodat piloten er
vrij over kunnen praten om oplossingen te vinden die de
vliegveiligheid verhogen.
mentale gezondheId In de luchtvaart
zorg dat
piloten er
vrij over
kunnen
praten!
BoeIng F-15Qa
boeing heeft in samenwerking met de U.S. Air Force drie trainingscon-
tracten in de wacht gesleept in het kader van het F-15QA programma
van Qatar. Zo mag de USAF vijf jaar lang piloten en technici van de
luchtmacht van Qatar trainen die met het nieuwe gevechtsvliegtuig gaan
vliegen of er aan moeten gaan sleutelen. daarnaast moeten wapen-
systeem-operators wegwijs gemaakt worden op de missiesystemen.
Ook zal boeing op Al Udeid Air base een trainingscentrum voor piloten
en technici opzetten dat in 2024 operationeel moet zijn. Tevens mag de
fabrikant voor vele honderden miljoenen dollars aan reserve-onderdelen
leveren. n
KIng aIr 360
Textron heeft iets meer
dan een maand nadat
de King Air 360 en King
Air 360 extended range
(er) door de FAA wer-
den goedgekeurd, een
eerste exemplaar afgele-
verd bij de Amerikaanse
groothandel in groente
en fruit Stamoules Pro-
duce company, Inc uit
californië. de in augustus 2020 geïntroduceerde variant van de turbo-
prop werd begin oktober 2020 gecertificeerd. Volgens de fabrikant ver-
anderde er aan de buitenkant zo goed als niets, maar binnenin des te
meer. die veranderingen moeten onder meer blijken uit de Innovative
Solutions & Support (IS&S) ThrustSense Autothrottle. Nieuw is ook de
digitale controle van de cabinedruk die in de collins Aerospace Pro Line
Fusion cockpit is geïntegreerd en tijdens de start en landing deze druk
automatisch aanpast.
de 360 kan een kruissnelheid optekenen van 312 ktas (578 km/h) bij
een vliegbereik van 1.806 nm (3.345 km). de 360er kan 2.692 nm
(4986 km) overbruggen. n
56-57_medisch.indd 57 17-11-20 12:10