PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 55
de ‘Scientific engineering company’ uit moskou wordt in 1997 opge-
richt door een groep vroegere medewerkers van vliegtuigbouwer mya-
sishev. daar hadden ze meegewerkt aan het ontwerp en de bouw van
onder meer het ruimteveer buran, de Vm-T Altant, de m-17, de m-55
vliegtuigen voor onderzoek op grote hoogte, en de m-101T Gzhel. de
onderneming is tegenwoordig actief als onderaannemer voor onder
meer Kamov, maar ook voor boeing worden er onderdelen gemaakt.
Sigma 7
de nieuwe Sigma 7 lijkt op de eerdere Sigma 5, maar het gaat om een vol-
ledig nieuw ontwerp. de tweezitter met vast landingsgestel is voorzien van
dubbele besturing zodat het gebruikt kan worden voor opleiding en training.
Opmerkelijk zijn de mechanisch opklapbare vleugels. deze kunnen door
één persoon in enkele minuten worden gevouwen, zonder gebruik van ge-
reedschap. Ook tijdens het taxiën kunnen de vleugels worden opgeklapt.
Het systeem laat toe het toestel achter een auto te slepen, maar de Sigma
7 past ook zonder problemen in een zes meter lange container.
Voor de aandrijving werd gekozen voor de rotax 912 ULS van 100 pk.
met deze krachtbron is het mogelijk, dankzij een vliegbereik van 1.100
km (met reserve), vanuit moskou naar St. Petersburg, Kazan of de balti-
sche Staten te vliegen zodat het naast lesvliegtuig ook kan dienen voor
toerisme. met een prijskaartje van ongeveer 78.000 roebel (waarvan
ruim een kwart voor de motor met toebehoren) is het vliegtuig ook be-
reikbaar voor de gegoede russen.
Export?
Het eerste prototype van de Sigma 7 was klaar tegen het einde van
2019 en voltooide haar eerste vlucht in juli 2020. momenteel is het
wachten op een russische certificering. daarna zal het model ook
worden aangeboden ter certificering in zowel duitsland als de Vereni-
gde Staten. Of het model ook in serie zal worden gebouwd, dan wel
door een andere onderaannemer, is nog niet bekend. Toch blijkt er
nu al belangstelling te bestaan in de Verenigde Staten, china en malei-
sië.
Sigma vliegtuigen zijn de geesteskinderen van Sergei Ignatiev. Samen met een aantal familieleden heeft
hij in het verleden reeds een aantal leuke lichte vliegtuigen bedacht waarvan een aantal ook buiten
Rusland succes kende. Zo is de Sigma 5 populair in de Verenigde Staten terwijl ook de nieuwe Sigma 7
de nodige aandacht trekt.
bijschrift
Sigma 7
TypebeSchRIjVIng door: Jozef mols
??
? ?
Sigma 7 in hEt kort
Aantal plaatsen 2
Motor Rotax 912 ULS
Lengte 5,99 m
Spanwijdte 8,49 m
hoogte 2,26 m
Leeggewicht 350 kg
MTOW 600 kg
Vne 250 km/h
Kruissnelheid 220 km/h
Overtreksnelheid 64 km/h
Vliegbereik 1.100 km
Richtprijs 78.000 roebel
??
??
55_sigma7.indd 55 16-11-20 14:23