PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 53
van het land, tot in de late namiddag, goed uitziet. Ondertussen dringt
zich een naamsverandering op: ‘Taildraggers over brussels’ is a GO!
Om 10:00 uur stipt stijgen we met onze Piper Super cub OO-cUb (ex-
KLu r-107) in een ‘two-ship’-formatie op uit moorsele (ebmO), samen
met de knalrode Sonex Onex PH-VdK. We vliegen richting donkmeer,
ten oosten van Gent, waar we om 10:20 rendez-vous hebben met de
drie andere toestellen die van andere vliegvelden opgestegen zijn. We
maken contact via onze air-to-air frequentie met de PA-18’s OO-mNm
en G-NeTY en de cessna c170 N4433b.
door elkaar de nodige verticale separatie te geven, komen we zo op een
veilige manier samen. In een mooie ‘finger four’ formatievliegen we tus-
sen de twee cTr’s van Antwerpen en brussel verder naar Keiheuvel, waar
ook cub OO-HbG ons opwacht. Na een bakje troost fungeert G-NeTY, de
andere gele cub, met een enthousiaste fotograaf-passagier, als air to air
fotoplatform op de vlucht naar Sint-Truiden. Leuk weetje is dat dit toestel
een van de laatst gemaakte Super cubs is en dus bijna veertig jaar jonger
is dan onze gele OO-cUb uit 1954! de ex-militaire basis van Sint-Truiden,
ook wel eens droneport genoemd, is de thuisbasis van een schitterende
collectie warbirds waaronder een Spitfire, Hawker Fury, mirage V… Na een
lekkere lunch wordt het vliegplan ingediend, bellen we met brussels To-
wer en krijgt onze formatie een ‘special squawk code’. Sounds good…
BRusseLs ToweR
Omstreeks 14:30 uur stijgt de initiële formatie van vijf toestellen op en
alvorens brussel aan te doen, overvliegen we eerst nog Goetsenhoven
(ebTN), waar een ‘Pilot for a day’ event doorgaat. brussels Tower laat
weten dat we voorlopig buiten de cTr moeten blijven. dat ontgoochelt,
maar al na één toertje krijgen we de toelating om beneden de 1.000 ft
via het zuiden de cTr binnen te vliegen. dit terwijl onder ons een aantal
widebodies vertrekken op de noordelijke baan 25r. Ondertussen voelt
de ATc-controller van dienst wellicht aan dat onze formatie goed georga-
niseerd lijkt te zijn en komt met de volgende vraag: ”cUb-formation, in-
terested in an orbit around the tower?”. daar zeggen we uiteraard geen
neen tegen! Via het Koninklijk Paleis en het Atomium verlaten we de
cTr om ons iets verder terug op te splitsen en net voor de volgende re-
genzone op de respectievelijke thuisbases veilig te landen.
Uiteindelijk wordt zaterdag 10 oktober 2020 voor iedereen een speciaal
lijntje in het logboek. Formatievliegen vraagt naast een goede inschatting
van de vliegcapaciteiten van de andere deelnemende piloten, een dui-
delijke briefing en een strikte radiodiscipline. dit alles heeft bij ATc ver-
trouwen gewekt en heeft zo zijn vruchten afgeworpen. “Love it, when a
plan comes together!”
bjorn moerman is OO-cUb & A380 gezagvoerder….
bijschrift
??
? ?
??
??
cessna c170 boven het Atomium. regen boven Gent…
Gevlogen route boven brussel.
de Onex. (Foto: Stef Van Wassenhove)
52-53_crossingbrusselsairport.indd 53 17-11-20 11:51