PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 51
KLc voert vluchten binnen europa uit met een vloot van embraers. Om
flexibeler te kunnen inspelen op de verschillende trainingsbehoeften van
piloten, werd besloten de mogelijkheden van Vr te onderzoeken. “Virtu-
al reality (Vr) blijkt laagdrempelige trainingen mogelijk te maken. Het is
on demand en locatie-onafhankelijk, je hoeft niet op een bepaald tijdstip
in een klaslokaal of een simulator te zijn. bovendien nodigt het uit tot
ontdekken, wat in een virtuele omgeving volledig veilig kan,” zegt Sebas-
tian Gerkens, Senior Instructor embraer van KLm cityhopper. “met deze
Vr-oplossing raken de vliegers gewend aan de cockpit en kan de simu-
latortijd effectiever worden benut.” daarnaast levert de nieuwe manier
van trainen kostenbesparingen op, onder andere doordat er minder met
externe leveranciers wordt gewerkt en piloten flexibeler kunnen worden
ingeroosterd.
Drie toepassingen
Het gaat bij de Vr-trainingen om drie toepassingen die onderdeel zijn van
de Type rating course. bij de eerste toepassing bevindt de vlieger zich in
een virtuele cockpit, die bestaat uit een interactief computergegenereerd
beeld van de bedieningspanelen. daarnaast kan een vlieger dankzij
360-graden statische foto’s door en om het vliegtuig lopen. Ook kan de
piloot in een 360-gradenvideo in de cockpit een vlucht bekijken. “dit zijn
tevens de drie verschillende manieren waarop je content kunt vastleggen
die wordt gebruikt om Virtual reality-toepassingen te maken,” legt Werner
Soeteman, manager Vr center Of excellence van KLm IT uit. “de interac-
tieve virtuele cockpit is volledig door ons team van Vr-developers en 3d-
designers met computers gecreëerd. Voor de 360-gradenvideo en -foto’s
heeft een van onze Vr-engineers met een geavanceerde 360-gradenca-
mera meegevlogen in de cockpit. dit alles in nauwe samenwerking met
de piloten van KLc. Zelf hebben onze ontwikkelaars geen idee hoe een
embraer werkt, alhoewel ze inmiddels een heel eind komen.”
easa-certificatie
KLm is al langere tijd bezig te onderzoeken wat Vr kan betekenen voor
de opleiding van medewerkers. de toepassing wordt bijvoorbeeld al ge-
bruikt door KLm voor de trainingen van onderhoudsmonteurs en van het
cabinepersoneel van KLc. daar komen nu de piloten van de e175 en
e190 bij. de Vr-trainingen zijn een aanvulling op het bestaande oplei-
dingstraject. KLc onderzoekt of het mogelijk is de trainingen te laten cer-
tificeren door eASA, zodat ze op de langere termijn sommige onderde-
len kunnen vervangen. denk dan bijvoorbeeld aan klassikale lessen,
posters en boekwerken. Uiteraard blijven de veiligheid en de kwaliteit
van de opleiding hierbij vooropstaan.
KLM-dochter KLM Cityhopper (KLC) is als eerste luchtvaartmaatschappij begin november 2020 gestart
met Virtual Reality-trainingen (VR) voor piloten die met de Embraer E175 en E190 gaan vliegen. Op deze
manier wil de luchtvaartmaatschappij de trainingstijd effectiever benutten en kostenbesparingen realise-
ren. De VR-trainingen zijn in-house ontwikkeld.
bijschrift
thuis trainen op De bank…
OpLEiDing door: ruud Vos – Foto’s: KLm cityhopper
??
? ?
??
??
51_klcvr.indd 51 16-11-20 14:03