50 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
INdusTrIe door: Laura Leidner/Transavia – Foto’s: Transavia (tenzij anders aangegeven)
clark met zoveel plezier bij ons gewerkt heeft. Hoewel het in haar eerste
jaren soms best wennen was voor de buitenwereld en passagiers wan-
neer zij merkten dat de cockpit door twee vrouwen werd bezet. Ik ben
blij dat we hierin bij Transavia voorop durfden te lopen en ons hiervoor
hard blijven maken. Hoewel het percentage vrouwen bij ons in de cock-
pit en ook bij de technische dienst altijd beter kan, zijn we er wel trots
op dat er procentueel meer vrouwen in de cockpit bij ons werken dan
bij veel andere europese luchtvaartmaatschappijen, namelijk negen pro-
cent. Het verhaal van Jennings clark en van veel andere collega’s sterkt
ons in de gedachte dat we met een diverse groep mensen ons werk be-
ter kunnen doen voor onze passagiers. We hebben een heel divers pu-
bliek, we begrijpen onze passagiers beter als onze organisatie hiervan
een afspiegeling is. Ik geloof dat we met diversiteit ook tot betere oplos-
singen komen voor onze passagiers.”
afscheid
Helaas komt aan al het moois een eind. Jennings clark: “dat kwam in
een stroomversnelling toen ik hoorde dat mijn laatste vlucht al in okto-
ber zou zijn omdat er in de maand november minder vluchten zijn. Ik
had nog graag twee jaar langer doorgevlogen. Onder normale omstan-
digheden krijgen onze piloten nog een tweejarig doorvliegcontract aan-
geboden. maar dat zit er wegens de coronacrisis niet in.”
Jennings clark zal terugverhuizen naar haar ouderlijk huis in Saint Lucia.
“Ik denk erover om een Airbnb te openen en wil een boek schrijven
over alles wat ik heb meegemaakt. Ook wil ik een online vliegangstcur-
sus beginnen en ik solliciteerde alvast als ‘Flight Operations Inspector’ in
het caribisch gebied.” Vliegen bij een andere maatschappij ziet ze in elk
geval niet meer zitten: “Ik heb Transavia in mijn hart gesloten en met tra-
nen in mijn ogen is het afscheid nu echt in zicht. Ik wil mijn lieve colle-
ga’s enorm bedanken voor de geweldige tijd. Ik ga hen en het vliegen
ongelooflijk missen. dank jullie wel.”
Liz (links achter). de collega’s dragen voor de gelegenheid een mondkapje met haar afbeelding.
17 september 1989
“Gelukkig had ik mijn fototoestel meegenomen want anders was
de foto van de vrouwelijke bemanning met Jennings Clark als co-
piloot er niet geweest!”, herinnert Cockie van Giessel zich de eer-
ste ‘unmanned vlucht’. die dag, 17 september 1989, had niemand
bedacht dat het een bijzondere vlucht zou worden en dus was er
geen fotograaf en dus geen foto in de krant. erg leuk dat het 31
jaar later alsnog wel gebeurt! Met dank, Cockie van Giessel, gezag-
voerder van de betreffende vlucht en sinds 31 oktober 2008 met
pensioen.
Afscheidsvlucht. (Foto: Geerard van Giessel)
48-49-50_transaviaafscheid.indd 50 17-11-20 11:50