Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 5
‘elektrisch vliegen’ staat duidelijk op de agenda.
daarbij dienen zich een aantal producenten aan
die de toon aan beginnen te geven. Zo tekende
bijvoorbeeld bye Aerospace een overeenkomst
met Safran electrical & Power. In het verlengde
daarvan zullen alle (inmiddels meer dan 710
bestelde) bij bye te bouwen eFlyer 2 en eFlyer-
vliegtuigen 100 kW (135 pk) sterke luchtgekoel-
de elektromotoren van Franse makelij krijgen.
Ook motorfabrikant rolls-royce (r-r) liet recent
van zich horen door samen met Tecnam de P-
Volt aan te kondigen, een elektromotoraangedre-
ven commuter voor de korte en middellange af-
stand met plek voor negen passagiers. Tecnam
zal hiervoor een tweemotorige P 2012 Traveller
beschikbaar stellen, terwijl r-r zorg zal dragen
voor de motoren, de accu’s en de integratie van
alle avionica, verwarming, airconditioning en de-
ice/anti-ice-systemen waarvoor ook elektriciteit is
vereist. daarbij zal gebruik worden gemaakt van
de laatste generatie lichtgewicht accu’s die snel
gewisseld kunnen worden. Over elektrisch-hybri-
de aandrijving (nog) geen woord. maar zeg hier
nooit ‘nooit’. Want r-r is al ver gevorderd met
het aanpassen van een kleine m-250 (helikop-
ter)turbine als aandrijfunit voor elektromotoren.
Ook bij een derde speler van formaat doen zich
opmerkelijke ontwikkelingen voor. Want het
Amerikaanse magniX gaat niet alleen tientallen
accugevoede 750 pk sterke magniX 500-moto-
ren leveren aan Harbour Air, maar werkt ook sa-
men met de Amerikaanse nieuwkomer Univer-
sal Hydrogen. Voor hen zal magniX een
aandrijfsysteem ontwikkelen met een vermogen
van liefst 2 megaWatt waarbij waterstof als
brandstof zal dienen. daarmee kunnen motoren
worden aangedreven van een bombardier dash
8 of ATr72. de waterstofmodules worden ach-
ter in de vliegtuigen geplaatst op de plek waar
normaliter de achterste twee rijen stoelen staan.
de toestellen bieden vervolgens nog plaats aan
veertig passagiers.
dit alles in ogenschouw nemend zou 2021 wel
eens een heel verrassend jaar kunnen worden in
de aanloop naar ‘fossielloze’ luchtvaart. Want de
evektor Velis electro wordt inmiddels geleverd, de
eFlyer 2 is op een haar na gecertificeerd, de evia-
tion Alice staat op het punt te gaan vliegen en het
belgische Sonaca helpt bij de ontwikkeling van de
Franse VoltAero cassio….
Elektromotoren
Er zit
schot in
de ont-
wikke-
ling
Mijn eigen vliegtuig
54 reinoud dirksen… en zijn Sokata Tb9
On the job
22 Karel Jansson Trainer en piloot
Ontwikkelingen
39 belgische zoektocht Vervanging voor SIAI-marchetti
Opleiding
34 blackshape Gabriél Nieuwe opleidingen bij Zelf Vliegen
51 Thuis trainen op de bank cityhopper start met Vr-trainingen
Pilot report
16 diamond dA50 rG Proefvlucht met nieuwe telg
Typebeschrijving
55 Sigma 7 Tweezitter met opklapbare vleugels
En verder
70 Volgende maand
70 colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
48 Liz Jennings Clark was vanaf
1992 gezagvoerder bij Transavia en
daarmee Nederlands langst vliegende,
vrouwelijke gezagvoerder. Op maan-
dag 26 oktober 2020 was de laatste
werkdag van Liz voor haar pensione-
ring en nam ze na 32 dienstjaren voor
het laatst plaats op de linkerstoel in
de cockpit. Voor deze vlucht naar Pisa
vroeg en kreeg Jennings Clark een
volledig vrouwelijke bemensing in de
cockpit en een volledige vrouwelijke
cabinecrew.
58 Een vriendengroep van KLM’ers, verenigd in de Stich-
ting Project Spitfire, heeft in Amerika een Supermarine Aircraft
MK 26B Replica aangeschaft, zodat men nu bezig is met het
naar Nederland krijgen van het vliegtuig. Maar hoe zit dat?
Een replica, en dat niet eens op ware grootte? En wat is men
er dan mee van plan? In gesprek met initiatiefnemer en stich-
tingsvoorzitter Jeroen van den Berg van dit project wordt alles
opeens stukken duidelijker…
66 Een Airbus A380 is op 30 september 2017 onderweg
van Parijs naar Los Angeles wanneer de passagiers opeens
worden opgeschrikt. Met een knal spat de fan van motor
nummer 4 (rechts buiten) uit elkaar. Brokstukken knallen te-
gen de luchtinlaat, waardoor het voorste stuk ter hoogte van
de fan helemaal afbreekt. De schok en de trillingen zijn ook
in de cockpit duidelijk te voelen. Piloot en Vliegtuig duikt in
de incidentanalyse van deze noodlanding.
door: ruud Voswww.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 5 17-11-20 11:23