PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 49
nis en vaardigheden, maar toch durfden we onze passagiers pas na de
landing te vertellen dat dit een historische vlucht was. de eerste volledig
vrouwelijke ‘bemande’ vlucht, dat was zó bijzonder!”
Ook herinnert Jennings clark zich die keer dat zij eens terug moest taxi-
en om een man met vliegangst van boord te laten halen. Hij hoorde
kort voor vertrek tot zijn verbazing geen mannelijke stem uit de cockpit
maar een vrouwenstem. Hij wilde echt niet de lucht in met een vrouwe-
lijke pilot. “Gelukkig waren er ook veel mensen die de ‘unmanned’
vluchten geweldig vonden. Zo was er een bedrijf uit Groningen dat
Transavia inhuurde en alleen wilde vliegen als het duo Van Giessel/Jen-
nings clark met vrouwelijke cabinecrew kon worden geregeld. Het zijn te
veel momenten en ervaringen om op te noemen, die mijn hart groen
hebben doen kleuren. maar het zijn vooral de contacten met mijn colle-
ga’s, de goede sfeer onderling en de fijne manier van werken bij Transa-
via.”
diverse groep
Petra de ruiter, operationeel directeur bij Transavia: “Afscheid nemen
van collega’s gaat bij Transavia altijd met een lach en een traan. Het
groene hart zit diep bij veel collega’s. Ik ben er trots op dat Jennings
bijschrift
??
? ?
??
??
Gezagvoerder Liz Jennings clark (l) en copilote myriam Adnani.
cockie van Giessel (l) en Liz. (Foto: capital Press for KLm) een gedenkwaardige vlucht. (Foto: c van Giessel)17 september 1989. (Foto: c van Giessel)
48-49-50_transaviaafscheid.indd 49 17-11-20 11:50