48 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
Jennings clark groeide op in Saint Lucia, een eiland in het caribisch ge-
bied: “Al van kleins af aan wist ik wat ik wilde. Vliegen! die droom kwam
uit.” Ze bemachtigde een studiebeurs voor de opleiding en niet veel later
vloog ze in het caribisch gebied met propellervliegtuigen waarin zij maxi-
maal veertig passagiers naar hun bestemming bracht. dat bleek van kor-
te duur want al tijdens haar studie werd ze verliefd op een instructeur uit
Suriname. Na een aantal jaar vertrokken zij samen naar Nederland om
daar een nieuw avontuur aan te gaan.
In Nederland solliciteerde ze na een lang proces van theorie-examens
bij drie verschillende luchtvaartmaatschappijen. Ze werd bij een bedrijf
aangenomen, maar hoorde later die week dat ze ook bij Transavia kon
werken: “de keuze was snel gemaakt en spijt heb ik nooit gehad. Wat
een mooie tijd heeft Transavia mij gebracht.”
‘Unmanned’ vlUcht
In september 1989 was Jennings clark de copiloot op Nederlands eer-
ste volledig ‘vrouwelijke’ vlucht. “cockie van Giessel, Nederlands allereer-
ste vrouwelijke gezagvoerder, was nog geen jaar bevorderd toen ik met
haar als copiloot naar Heraklion vloog. dat was uniek en daarmee ook
best spannend. Natuurlijk hadden we alle vertrouwen in onze eigen ken-
Liz Jennings Clark was vanaf 1992 gezagvoerder bij Transavia en daarmee Nederlands langst vliegende,
vrouwelijke gezagvoerder. Op maandag 26 oktober 2020 was Liz’ laatste werkdag voor haar pensione-
ring en nam zij na 32 dienstjaren voor het laatst plaats op de linkerstoel in de cockpit. Voor deze vlucht,
naar Pisa, vroeg Jennings Clark een volledig vrouwelijke bemensing aan, zoals de copiloot en ook een
volledig vrouwelijke cabinecrew.
afscheid liz Jennings clark
INdusTrIe door: Laura Leidner/Transavia – Foto’s: Transavia (tenzij anders aangegeven)
48-49-50_transaviaafscheid.indd 48 17-11-20 11:50