Pagina 46 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

46 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
InDuSTRIE door: ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
het aanpassen van boeings van het type 747, 767, 737NG en 737 clas-
sic.
de 777-300 erSF krijgt een vrachtdeur van 3,72 x 3,05 m, een vracht-
capaciteit van 101,6 ton en een vliegbereik van 4.500 nm (8.334 km).
Het vrachtruim krijgt een inhoud van 819 kubieke meter met plek voor
47 pallets. Gerekend wordt op een ombouwprijs van 35 miljoen dollar
per vliegtuig. Het toestel kan tien pallets meer meenemen dan in de
door boeing gebouwde 777F waarvan er 230 zijn verkocht. Ook is het
vrachtruim van deze 777-200 kleiner (164 kubieke meter) en kan er
tien ton minder vracht mee. Het eerste toestel moet in 2022 door IAI’s
Aviation Group geleverd worden. medio oktober 2019 werden nog eens
vijftien ombouwopties voor vliegtuigen van dit type door GecAS vastge-
legd.
een nieuwkomer is hier het aan de Amerikaanse Wichita State University
verbonden National Institute for Aviation research (NIAr) dat ook werk
gaat maken van een 777-300er vrachtconversieprogramma. NIAr zal in
samenwerking met Sequoia Aircraft conversions en het Kansas modifi-
cation center een ‘passenger-to-freighter’ programma in gang zetten
waarbij veertig technici en tien studenten zullen worden betrokken.
AirBuS A321 P2F
Het A320/A321 Passenger to Freighter (P2F) initiatief werd al in 2015
gelanceerd door Airbus en werd direct omarmd door Vallair Solutions
Sàrl. Het Luxemburgse bedrijf leverde eind oktober 2020 dan ook de
eerste van drie eASA en FAA gecertificeerde A321-200 (Passenger to
Freighters) P2F’s af bij Qantas Airways-dochter Australia Post. deze Air-
bus (mSN 835 ex Onur Air) werd in Singapore omgebouwd door elbe
Flugzeugwerke (eFW), de joint venture tussen Airbus en ST Aerospace.
A321’s bieden na ombouw tot vrachtvliegtuig op het hoofddek plaats
aan veertien standaard palletposities en in de onderste vrachtruimen
aan nog eens tien kleinere. Al met al kan tot 27,9 ton vracht vervoerd
worden over een afstand van 2.300 nm (4.260 km).
Vallair wedt met het ombouwen van de A321-200 op twee paarden
omdat ook bij het Amerikaanse 321 Precision conversions gewerkt
wordt aan de A321PcF die op 15 oktober 2020 voor het eerst vloog.
Volgens het Amerikaanse bedrijf krijgt een aangepaste A321-200 even-
veel vrachtruimte als een boeing 757F.
Ook hier is sprake van een aantrekkende vraag. Zo tekende het Ameri-
kaanse Global crossing Airlines Inc. (GlobalX) medio oktober voor tien
A321-200 P2F vrachtvliegtuigen. de toestellen moeten tussen 2021 en
2023 geleverd worden en zullen door GlobalX uit miami onder AcmI-
contracten worden ingezet voor derden. Vallair verhuurde kort daarvoor
ook twee tot P2F-vrachtvliegtuig om te bouwen A321-200’s aan Smart-
Lynx malta. Om zeker te zijn van levering kocht het Luxemburgse bedrijf
al eerder zes A321-200’s die vooreerst in het leaseportfolio werden on-
dergebracht, maar uiteindelijk zullen worden omgebouwd.
Ook het Amerikaans-chinese bedrijf Sine draco Aviation development
gaat zich op deze markt begeven. Sino kocht bij leasemaatschappij
Aercap een uitgefaseerde A321-200. dat toestel zal bij Ascent Aviation
Services in Tucson worden omgebouwd tot prototype voor de in 2021
te certificeren A321-200 SinedracoFreighter (SdF) met plek voor veer-
tien standaardpallets op het hoofddek en tien kleinere benedendeks. Si-
ne draco kondigde hun plannen hiervoor in 2018 aan. er zijn 1.425
A321-200ceo-varianten in gebruik op dit moment.
iron MAiden
Een opvallende nieuwkomer is Iron Maiden-zanger, luchtvaarton-
dernemer en piloot Bruce Dickinson. Dickinson is voornemens via
zijn Britse onafhankelijke onderhoudsbedrijf Caerdav actief te wor-
den op de vrachtconversiemarkt. Volgens hem is als gevolg van de
coronapandemie sprake van een wereldwijd tekort aan lucht-
vrachtcapaciteit. Om op deze snel groeiende markt in te kunnen
spelen, is Caerdav daarom onder meer op zoek naar luchtvaart- en
leasemaatschappijen die gebruik willen maken van de binnen het
bedrijf aanwezig expertise op het gebied van onder meer Part-145
onderhoud en C-Checks.
de eerste van drie voor Australia Post bestemde A321’s.
Nieuwkomer GlobalX tekende voor tien Airbussen.
44-45-46_vrachtvliegtuigen.indd 46 17-11-20 11:41