Pagina 44 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

44 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
Volgens zowel Airbus als boeing zal het aantal vrachtvliegtuigen de ko-
mende twintig jaar toenemen van 2.010 naar 3.260. de fabrikanten
gaan daarbij uit van zowel afschrijving als vlootvernieuwing, en verwach-
ten 930 nieuw te leveren widebody-vliegtuigen en tot 1.500 tot ‘freigh-
ter’ omgebouwde toestellen. daarbij kan gedacht worden aan de 737-
700/800 NG of 777-300er, maar evengoed aan de Airbus A320/
A321ceo of A330-200/300.
en er is momenteel meer dan voldoende aanbod. Zo heeft bijvoorbeeld
Thai Airways 31 vliegtuigen in de etalage, waaronder niet alleen Airbus-
sen van het type A340-500 (3) en A340-600’s (6), maar ook boeing
747-400’s (10), 777-200’s (6) en 777-300’s (6). daarnaast wachten bij
Thai al langer een A300-600 en twee boeing 737-400’s op een koper
of een sloper. recent werd ook bekend dat Japan Airlines (JAL) fors in
de vloot gaat snijden en de komende drie jaar 24 boeing 777’s uit de
vloot halen. dertien daarvan zijn van het type 777-200 (11) en 777-300
die op buitenlandse vluchten ingezet worden en al vanaf 2021 uit dat
netwerk worden gehaald. daarnaast worden negen 777-200’s en vier
777-300’s in 2023 uit het binnenlandse routenet gehaald. Kort daarvoor
had ook ANA besloten 35 toestellen uit de vloot te halen waaronder 22
van het type boeing 777.
Ook Singapore Airlines ‘dunt fors uit’: zeven oudere A380’s (nog negen-
tien over), vier 777-200/200er’s en vier 777-300’s gaan de bietenbrug
op. daarnaast worden twee A319’s en negen A320’s overbodig ver-
klaard.
Boeing 737-700 ng
Niet alleen oudere 737-800NG’s zijn populair als ombouwproject, ook
de kleinere 737-700NG mag zich in een toenemende belangstelling
verheugen. Zo gaat het Amerikaanse Pemco conversions in opdracht
van chisholm enterprises voor dochterbedrijf Texel Air een tweede
737-700 NG ombouwen. chisholm heeft hiervoor een bij Transavia in
juli 2020 uitgefaseerd toestel (mSN 31470, de PH-XrV) aangekocht.
Het 15,5 jaar oude vliegtuig werd begin november 2020 overgevlogen
naar Tampa voor ombouw tot 737-700Fc (Flexcombi) waarna het
aan de vrachtvloot van Texel Air uit bahrein zal worden toegevoegd.
Texel Air beschikt sinds eind augustus 2020 als eerste luchtvaartmaat-
schappij over een 737-700Fc die naast twee oudere 737-300SF’s
(Special Freighters) wordt ingezet. In Flexcombi-uitvoering kunnen er
naar keuze 24 passagiers mee en tot 13.600 kg goederen op zes pallets
in het vrachtgedeelte met een inhoud van bijna 75 kubieke meter.
Wordt gekozen voor twaalf passagiers, dan neemt het ruimvolume toe
tot 85 kubieke meter met maximaal 15,8 ton vracht op zeven pallets.
blijven alle stoelen eruit, dan kan op acht pallets tot 18.000 kg vracht
mee.
Door het goeddeels wegvallen van ‘belly vrachtmogelijkheden’ aan boord van passagiersvliegtuigen, is
de vraag naar tot vrachtvliegtuig omgebouwde toestellen groter dan ooit. Dat merken ook de gespeciali-
seerde onderhouds- en ombouwbedrijven. Daar wordt de ombouwcapaciteit bij zowel de eigen als aan-
gewezen onderaannemers momenteel fors opgetuigd. Maar wat wordt er zoal aangeboden? Een over-
zicht van nieuw opgetuigde programma’s.
AAnTreKKende MArKT oMgeBouwde vLiegTuigen
InDuSTRIE door: ruud Vos – Foto’s: fabrikanten
44-45-46_vrachtvliegtuigen.indd 44 17-11-20 11:41