Pagina 41 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 41
en overige meet- en regelapparatuur. We zien hier en daar voor nadere
inspectie losgehaalde of uiteengenomen vliegtuigonderdelen liggen, ne-
men vanaf werktrappetjes of –steigers kijkjes in de veelal met walnoten-
hout en piped leather afgewerkte vliegtuiginterieurs. We ruiken bij wijze
van spreken nog de exotische fragrances der VIPs (m/v), zien in de pan-
try’s hun favoriete candy’s, drinks, snacks en ook hun – zeer buitenland-
se – leesvoer. en fantaseren over wie en wat deze mensen zijn. Veldman
raadt onze gedachten. “Natuurlijk zijn er privépersonen die een vliegtuig
bezitten, sterren, tycoons, sjeiks en andere hoogwaardigheidsbekleders,
maar ook die zijn vaak toch onderdeel van de zaken die zo iemand
doet. de meeste private jets zijn van mondiaal opererende multinatio-
nals. de veelheid van hun zakenreisbehoeften rechtvaardigt ruimschoots
de aanschaf van een vliegtuig. Qua geld, qua tijd, maar ook voor het
comfort en daarmee de gezondheid van hun mensen. Zulke vliegtuigen
zijn dus gewoon gereedschap. bedrijfsmiddelen. maar het zijn ook vaak
operators die private jets op leasebasis of anderszins financiële basis uit-
zetten.”
Stoer ding
We wandelen vervolgens langs het flink bemande maintenance centre,
zenuwcentrum van het bedrijf waar alles aan opdrachten binnenkomt,
ingepland en uitgezet wordt. Kuieren langs magazijnen, net zo goed
meerpersoons bemand, en belanden uiteindelijk in een hangar die door
JetSupport geheel is omgebouwd voor de – zeg maar – ‘vliegafdeling’
van de Nederlandse Kustwacht. er blijkt sprake van een onlangs met tien
jaar verlengd contract te zijn, waarbij JetSupport straks alles regelt. Van
de vliegtuigen en hun onderhoud en het in dienst nemen van vliegers,
tot het in deze hal huisvesten van waarnemers van marechaussee en
politie, inclusief kantoren en zelfs slaapruimten. Ook bekijken we natuur-
lijk even een dornier die er geparkeerd staat. Stoer ding. Het bij nacht
en ontij redden van drenkelingen, het opsporen van en assisteren bij
scheeps-, booreiland- of milieurampen: ze zijn er goed voor. Nog wel.
binnen twee jaar worden ze vervangen door dash 8 vliegtuigen.
opzwellende condenSatoren
Ten slotte een kijkje in de Avionics-afdeling. “eigenlijk Aviation electro-
nics”, aldus Veldman. Wederom een wandelingetje erheen, waarbij hij
vertelt over het reilen en zeilen van JetSupport tijdens deze coronacrisis.
dat het extra druk is omdat de commerciële luchtvaart op spaarstand
draait, het vliegen met lijntoestellen ondanks alle maatregelen nog een
risico wordt gevonden, terwijl de prijzen van businessclass-tickets stilaan
vergelijkbaar zijn met die van zakenjets. reden waarom het vliegen met
privévliegtuigen sterk is toegenomen. en daarmee dus ook de vraag
naar onderhoud door JetSupport. dan komen we op de eerste etage:
een zaalachtige ruimte vol lange tafels met daarop batterijen van tiental-
len naast en op elkaar staande ‘knoppen- en schuivenkasten’. Alles met
kleine en grote schermen en displays in meerdere kleuren. en alles
knippert. Of zijn we het zelf? We maken kennis met de tovenaars die er
werken, elektrotechnici, waarbij Veldman vertelt dat het hier het voorma-
lige SAAb Aerotech betreft, dat in 2009 door JetSupport werd overgeno-
men. Het gaat hier om de controle en/of reparatie van elektronica ‘om-
dat alle elektronica nu eenmaal ook kapot kan gaan’. Al horen we er
meteen achteraan, dat ‘alles sowieso veilig blijft omdat alles ook dubbel
en daarbij ook nog gescheiden is uitgevoerd’. Het blijken vaak condensa-
toren te zijn die opzwellen en gaan lekken, maar ook panel- en ledver-
lichtingen die kapot gaan, net als schermen. de avionics zelf dienen re-
gelmatig te worden geüpdatet qua vliegvelden en –routes, maar dit
gebeurt in de hangar, in het vliegtuig, via laptop en USb-stick.
corrective action needed
en dan het specifieke onderhoudsaspect: daarvoor kozen we de Over-
night check. Het toestel in kwestie is een Falcon 2000 die deze controle
‘tussen twee vluchten door’ dient te ondergaan. Wat behelst het? Het
blijkt om een standaardpakket te gaan, waarbij het vliegtuig geheel wordt
doorlopen, bekeken en gecontroleerd. Het gaat hierbij natuurlijk vooral
om het preventieve aspect. Natuurlijk omdat de eigenaar van de be-
drijfszekerheid van het toestel verzekerd moet zijn. men kijkt naar de
staat van de wielen en remmen met hun slijtagedelen, de motoren met
afzonderlijke – ook bewegelijke – delen en oliën, de verschillende hy-
draulische systemen, de APU, de pneumatiek van de starters, de accu-
mulator en alle verlichtingen buiten en binnen in het vliegtuig. In de ca-
bine controleert men alle daar aanwezige systemen en items, zo ook
galleys en de apparatuur waarmee de stewardessen werken. en voorts
dan alle meubilair. er staan zes tot tien uren voor deze klus. maar in dit
geval is er naar aanleiding van een ‘re-inspect’ een bepaald ‘item’ – de
staat van de remvoeringen – waarvoor een ‘corrective action’ nodig is.
daarover moet ook al vanwege de extra kosten eerst de eigenaar wor-
den gebeld. Natuurlijk ook vanwege het tijdsaspect dat ermee gepaard
gaat.
bijschrift
Overnight check… controle en/of reparatie van elektronica…
??
? ?
??
??
40-41_dehangar.indd 41 16-11-20 13:43