PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 33
Om de relatie tussen beide nog verder te onderstrepen wordt de regis-
tratie van het vliegtuig aangebracht op zowel de achtervleugel van de
Porsche als aan beide zijden van de afstandsbediening. dat geldt ook
voor de meegeleverde Sport chrono (meter) waarbij een kunstmatige
horizon verwijst naar de cockpitlay-out van de Phenom 300.
ONveRgelijkBaaR
een ‘gewone’ Porsche 911 Turbo S is in Nederland verkrijgbaar vanaf
€ 272.500. Voor de zescilinder boxermotor met VTG bi-turbolader en
een cilinderinhoud van 3,8 liter wordt een motorvermogen opgegeven
van 478 kW (650 pk). daarmee is een topsnelheid mogelijk van
330 km/h, waarbij het voertuig met ‘Sport chrono Pakket’ van 0-100
km/h accelereert in 2,7 sec. Vanaf 0 naar 200 km/h vergt dankzij de
achttraps Porsche doppelkupplung (PdK) een schamele 8,9 seconden.
de af fabriek 9,45 miljoen dollar kostende Phenom accelereert natuurlijk
beduidend trager. daar staat echter wel een hogere topsnelheid tegen-
over: 424 kts (859 km/h) terwijl het toestel op een enkele tankvulling
beduidend verder komt dan de sportwagen, die ongeveer een op tien
verbruikt en een tankinhoud heeft van bijna zeventig liter.
In Phenom-termen: zes personen en een vliegbereik van 1.971 nm
(3.650 km) bij een kruissnelheid van 435 kts (805 km/h) op FL450
(13.716 m). er kunnen zelfs tot zes passagiers en twee piloten mee, het
dubbele van wat er in een Porsche past (waarbij de twee passagiers op
de achterbank beduidend minder comfortabel zitten dan voorin). Toch
lijkt enige haast geboden omdat de totale duet-oplage beperkt blijft tot
tien combinaties….
bijschrift
??
? ?
??
??
32-33_embraer-porsche.indd 33 16-11-20 13:39