Pagina 30 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

30 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
Al spoedig na de oprichting ontdekte men dat klanten niet enkel hulp
nodig hebben bij de keuze van een voor hen geschikt vliegtuigtype plus
de financiering en het management ervan, maar dat ze ook graag advies
inwonnen over de inrichting van de cabine. daarom werd in 2008 een
eigen comlux completion-vestiging opgericht in Indianapolis (VS). daar
worden sindsdien niet enkel vliegtuiginterieurs ontworpen, maar ook ge-
bouwd en geïnstalleerd. daarbij wordt samengewerkt met vier ontwerp-
bureaus: Alberto Pinto design, design Q, Unique Aircraft en Winch de-
sign.
comlux completion is goedgekeurd door Airbus, boeing en bombardier
en heeft ook het interieur ontworpen en geïnstalleerd in een Sukhoi
Superjet voor een klant uit Kazachstan. daarnaast mag het bedrijf
onderhoudswerkzaamheden uitvoeren aan vliegtuigen van Airbus,
boeing, bombardier en Gulfstream. In 2016 wordt de Amerikaanse
vestiging uitgebreid zodat er ook aan widebodies kan worden
gewerkt.
One stOp shOp
Wanneer Andre Zanetto in 2011 directeur wordt van comlux Aviation
(het deel van de groep dat zich bezighoudt met vliegtuigmanagement),
wil hij van de onderneming een ‘one-stop-shop’ maken die wereld-
wijd opereert op het gebied van VIP-luchtvaart. comlux Aviation
wordt opgericht in malta om zich toe te leggen op het charter-markt-
segment. daardoor kunnen vliegtuigen die bij comlux in beheer zijn
gegeven, verhuurd worden aan kapitaalkrachtige klanten of bedrijven.
momenteel staan daarvoor een Airbus A318-100, een A319-100 en
een A320-200neo onder een maltese vliegvergunning (AOc) beschik-
baar.
In 2012 worden soortgelijke vestigingen geopend in macao en Hong
Kong om zo de Aziatische markt beter te kunnen bedienen. Ook in Aru-
ba is comlux Aviation vertegenwoordigd en beschikt het over een eigen
AOc. daar bestaat de vloot uit een Airbus A319-100cJ, een A330-200,
een boeing 767-200er en een 777-200Lr. deze 777 wordt in opdracht
van crystal Aircruises aangeboden op de chartermarkt. Gedurende het
eerste jaar dat dit vliegtuig door comlux werd ingezet, maakte het 589
vlieguren waarbij het in 35 steden, verspreid over alle continenten, te
zien was. Het vliegtuig beschikt over 88 First class 180° flat-beds. daar-
naast is een bar aanwezig en eveneens vier grote tafels waar de maaltij-
den worden opgediend. die worden bereid door chefs in twee galleys.
Voor de service aan boord zorgt een cabincrew van twaalf, speciaal op-
geleid door comlux.
Centraal-azië
daarnaast beschikt comlux Aviation over een vestiging in Kazachstan die
eveneens een eigen AOc heeft en bedoeld is om in te spelen op de
vraag van het steeds groeiende aantal kapitaalkrachtige ondernemingen
en individuen uit centraal-Azië en de vroegere lidstaten van de Sovjet-
Unie. daartoe is in Alma-Ata een vloot gestationeerd, bestaande uit een
Comlux uit het Zwitserse Zürich is vooral bekend als aanbieder van zaken- en chartervluchten, maar dit
is slechts een klein deel van de activiteiten van het bedrijf. De onderneming werd in 2003 opgericht
als managementbedrijf voor zakenjets. Klanten konden er onder meer te rade gaan wanneer ze een
zakenjet wilden aanschaffen, al dan niet in gedeeld eigendom. Sindsdien groeide het bedrijf uit tot een
multinational met vestigingen wereldwijd.
COmlux
InDuStrIe door: Jozef mols – Foto’s: comlux
AcJ 330-200.
30-31_comlux.indd 30 17-11-20 11:33