Pagina 28 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

28 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
Giel: “door op Stefs Instagramaccount te kijken zag ik dat hij in zijn vrije
tijd fotograaf was en ik stond versteld van de foto’s. Ik vroeg hem dan
ook direct of hij het zag zitten om eens af te spreken om wat foto’s te
nemen van de bonanza op de grond en in de lucht.”
Stef: “dit zag ik uiteraard volledig zitten en we hebben dan ook direct
een datum vastgelegd. Ik vroeg Giel wat voor een vlucht we zouden
doen. Het enige wat hij zei: ‘Ik denk dat ik wel een idee heb!’.”
Zaventem
Giel: “een paar maanden geleden vloog ik tijdens een lesvlucht over het
vliegveld van Zaventem, dit was de eerste keer dat ik boven een groot
vliegveld vloog in europa. eerder had ik dit al eens in Amerika gedaan,
maar dacht dat zoiets nooit zou lukken in europa. Omdat cOVId-19 de
hele luchtvaartwereld op zijn kop had gezet, was het heel rustig in brus-
sel. dus besloot ik even met brussels Info te bellen en te vragen of dit
mogelijk zou zijn. daar werden mij de stappen uitgelegd hoe ik dit het
best kon doen. dit dan ook geprobeerd en het was gelukt! Tijdens deze
vlucht vroeg ik brussels Tower of ik een 360-bocht mocht maken boven
de runway, en dat vonden ze helemaal geen probleem. daar hing ik
dan, op 900 voet boven runway 25r van Zaventem… dit deed mij na-
denken over wat nog meer mogelijk was, een low approach misschien?”
Stef: “Tijdens onze eerste kennismaking bleek dat we bijna voor dezelf-
de maatschappij vlogen, maar cOVId-19 had andere ideeën. dan zijn
we samen even over de vluchtvoorbereiding gegaan en toen was mij
duidelijk geworden dat Giel een low approach in brussel wou proberen.
bring it on!”
Stef: “Ondertussen hadden we al enkele keren afgesproken om samen
te gaan vliegen. en ook die dag was ons plan om samen terug de lucht
in te gaan. maar het werd snel duidelijk dat vliegen er hoogst waarschijn-
lijk die dag niet zou inzitten door een hevige mist die over heel het land
lag. We stonden op het punt om onze plannen te annuleren en niet af
te spreken… maar toen belde Giel.”
KortrijK (eBKt)
Giel: “Af en toe zie ik foto’s passeren van vliegtuigen die een fotoshoot
doen op de runway. deze foto’s zijn altijd wel speciaal omdat we als pilo-
ten weten dat het niet altijd even makkelijk is om zomaar even toegang te
krijgen om vrij op de runway te gaan staan en wandelen waar we willen.
maar die ochtend was de mist dusdanig hevig dat ik zo goed als geen ver-
keer verwachtte in Kortrijk-Wevelgem. Ik belde Stef op om te vragen of hij
het zag zitten om nog even vijf minuten te wachten met het annuleren
van onze plannen. Toen belde ik de toren van Kortrijk-Wevelgem op en
legde uit wat mijn plan was en vroeg of dit haalbaar is. Zij wisten mij te
vertellen dat door de hevige mist geen enkel vliegtuig kon vertrekken, ook
Stef Vanschoenwinkel (21) en Giel Vercruyssen (26) hebben elkaar leren kennen via Instagram. Na enke-
le dagen converseren hebben ze samen afgesproken eens te gaan vliegen met een Beechcraft Bonanza
G36. De eerste vliegafspraak lag vast en ze hadden een plan.
een BijZonder fotomoment
BeleVeNISSeN door: Stef Vanschoenwinkel en Giel Vercruyssen – Foto’s: Stef Vanschoenwinkel
28-29_landenopzaventem.indd 28 17-11-20 11:32