Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 23
iets van. We begonnen met een aantal goed opgeleide KLS-kandidaten
te trainen en current te houden. Vooral om de lol in het vak te houden,
ook al stonden ze op een wachtlijst. Zo ben ik een beetje in het trainen
van jonge vliegers gerold.”
Uit enthousiasme en waardering voor de instructeurs bouwden de kan-
didaten een website. met goedkeuring van Jansson ging de site live zo-
dat iedereen het kon zien. “Twee jaar later waren we met 800 kandida-
ten en meer dan twintig instructeurs jonge jongens aan het trainen van
alle vliegscholen.” Het bedrijf Pilots4Pilots was een feit. Na vijf drukke ja-
ren besloot Jansson zijn andere passie, zeilen, op te pakken en te stop-
pen met Pilots4Pilots. “Ik lag ergens in een haven en toen belde er een
oud-leerling op. Joh, ik kan naar een selectie toe, ik wil heel graag met
jou trainen.” Het trainen begon bij Jansson weer te kriebelen en hij be-
sefte dat hij dit toch wel had gemist. “Ik heb zitten brainstormen, biertje
gedronken en het erover gehad.” Hij kwam erachter dat juist de soft
skills (onder andere interview, sollicitatie en presentatietechnieken) niet
door hen werden getraind. “daar zijn we in gedoken en samen met een
paar andere instructeurs, waaronder compagnon marco Schrier, hebben
we een programma gemaakt waarmee we die jongens kunnen helpen.”
In 2016 zijn ze daarmee gestart en werd Next Level Pilots opgericht. “de
markt zat mee en we hebben veel jongens kunnen trainen en plaatsen.
Om en nabij de 200 aan een baan geholpen.”
Community
Positiviteit staat voorop in de trainingen die Jansson en zijn collega’s ge-
ven. “We laten ze in een positieve sfeer met elkaar sparren. dat was
voor sommige jongens wel lastig vanwege de moeilijke markt. Gewoon
leuk om aan die motivatie bij te kunnen dragen.” Het trainen van deze
soft skills werd zo goed ontvangen bij de luchtvaartmaatschappijen om-
dat dit hen een hoop werk scheelde en ze de zekerheid hadden dat ze
goed getrainde vliegers in huis haalden. NextLevel Pilots biedt non-pro-
fittrainingen aan low-time piloten. “We hebben een database aangelegd
met kandidaten waar airlines gratis toegang toe hebben. Tot februari
2020 stroomde het harder uit de database dan dat we konden opleiden
en toen kwam opeens corona. Het is voor iedereen natuurlijk een onze-
kere periode. Ook voor ons is het best een opgave, maar ook een eer
om te zien dat de jongens terugkomen naar NextLevel en zeggen: ‘Joh
help, wat moet ik, en kunnen we trainen?’ maar ook jongens die zeggen:
‘Ik heb 2.000 plus uur, kan ik iets doen voor die jonge kandidaten?’ een
mooie manier van elkaar helpen in deze gekke tijd. de sfeer en samen-
werking binnen NextLevel is als een soort community geworden.”
Afwisseling
Het werk als trainer en zeker ook als piloot gaat nooit vervelen voor
Jansson. “Ik ben nu veertig jaar vlieger en ik ben nog nooit één dag met
tegenzin naar mijn werk gegaan. Altijd met een smile van: gaaf, wat gaat
deze dag weer brengen. de afwisseling en de mensen zijn de mooie
saus over dat gerecht luchtvaart. Toen ik bij crossair vloog, gingen we
tien keer per week van bazel naar Zürich. dat is een afstand die je, als je
gezond bent, kan pissen. maar er is niet een vlucht hetzelfde geweest.”
Saai zal het de komende tijd voor zijn bedrijf ook niet worden. “We hoe-
ven niet foutloos te zijn, maar ik wil wel vandaag een beetje beter zijn
dan gisteren. Als we dat kunnen doen in een leuke setting waarin we als
team kunnen samenwerken, dan zie ik de toekomst zonnig in.”
bijschrift
In dienst bij NetherLines..
Karel Jansson en marco Schrier (r) tijdens een Next Level Pilot-sessie.
??
? ?
??
??
KArel JAnsson
Geboren 11-7-1964
Opleiding National Aviation
Academy
Vliegt Voorheen Boeing 747
combi (in de toekomst
waarschijnlijk Boeing
787 Dreamliner/777)
22-23_onthejob.indd 23 16-11-20 13:36