PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 21
komst op het gras werd ik gefeliciteerd door de haven-
meester via de radio, stond medeleerling chiel klaar met
zijn fototoestel en Ingrid met een schaar – om een stuk uit
mijn onderbroek te knippen. die was natuurlijk nog hele-
maal schoon.”
En de toekomst?
“eerst maar eens het brevet, dan lekker uren maken. Heel
voorzichtig zit ik te kijken naar een aandeel in een toestel,
want van een goede bekende hoor ik dat de uurprijs met
als thuisbasis Stadtlohn dan rond de zestig euro per uur uit
zou kunnen komen. en nog verder in de toekomst wil ik de
mogelijkheden verkennen om het professioneel filmen en
fotograferen vanuit de drone en het vliegtuig te combine-
ren. maar dat is verre toekomst, eerst maar eens lekker ge-
nieten.”
Prachtig Coen, je bent er duidelijk eentje die de vliegende
gemeenschap er prima bij kan hebben. Enne, op Teuge is
de oploskoffie altijd klaar, Hangar 61!
Onlangs vertelde een club van zakenlieden dat
ze minder gaan zakenvliegen in de post-coro-
naperiode. Ze gaan meer video-vergaderen!
Slecht nieuws voor KLm?
Zal niet zo’n vaart lopen, denk ik. Vanwege het
status-effect. Het is superstoer om op verjaar-
dagsfeestjes te kunnen laten vallen dat je
‘morgen voor de zaak naar chicago moet’. Let
vooral op het gebruik van het woord ‘moet’.
Zeker als je ook nog kunt laten vallen dat je
‘business’ reist (en daar zijn slimme methoden
voor). Let ook op het ontbreken van het
woord ‘class’. Afkorten doe je alleen omdat je
het zo vaak doet dat het functioneel begint te
worden.
‘chicago’ is ook essentieel. Want daar kun je
niet met de trein (status: -4!) heen. “Ik moet
voor de zaak naar chicago.” dat ene zinnetje.
“en dan heeft Annelies de A5 lekker een paar
daagjes”, kan er nog mooi logisch achteraan
komen.
de eerste Wet van Goofy luidt dat ‘snoep’ de
voornaamste drijfveer van de mens is tot het
tiende levensjaar, daarna vervangen wordt
door ‘seks’ tot het vijfentwintigste levensjaar,
om daarna vervangen te worden door ‘status’
gedurende de rest van het leven. drie keer S,
makkelijk te onthouden.
Geen zorgen dus, KLm, dat zakenvliegen blijft
wel. en exclusiever betekent alleen maar duur-
der, en daarmee bewijs je de statusjager juist
een dienst.
Schroef die prijzen op, Pieter, nu je Grand ex-
cuus corona hebt. dat is deze maand de tip
van…
TakE-OFF door: Goof bakker
StatUSzaken
drie keer S,
makkelijk te
onthouden
Goof bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
… niet geheel coronaproof.
20-21_osolomio(15)takeoff.indd 21 17-11-20 11:24