Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 12-2020

20 PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020
de meesten zijn er al vroeg bij, maar coen de Jong uit de-
venter was wel heel jong idolaat van vliegen en vliegtuigen.
een vriend die vloog maakte hem later al flink wegwijs in
het vliegbedrijf. Toch nog even een nadere verklaring?
“er was wel een directe aanleiding om te gaan vliegen,
want ik had een opdracht gekregen van een offshorebedrijf
om met mijn drones een project op de Noordzee uitge-
breid op de plaat te gaan zetten. door corona ging dat op-
eens niet door, dus zat ik met een dikke maand vrije tijd.
mooie gelegenheid om een oud plan te realiseren, of het
in ieder geval eens te proberen. Anders had ik daar later
ongetwijfeld spijt van gekregen. Na een proefles van dertig
minuten was ik helemaal om!”
En hoezo Stadtlohn? Teuge ligt meer voor de hand, vanuit
Deventer.
“daar kan ik kort over zijn: ik heb de landingsgelden verge-
leken, en tweeëntwintig versus drie euro voor een landing,
daar hoefde ik niet lang over na te denken. Voor 350 euro
heb ik zelfs alle landingen afgekocht voor mijn hele oplei-
ding. Op Teuge had ik er voor dat geld nog geen twintig ge-
had. en de sfeer op Stadtlohn sprak me ook enorm aan. In-
grid en dik. echt relaxed, ook op de toren. Samen met goe-
de vriend Tom die ook weer wil vliegen even goed rondge-
keken, en de knoop maar doorgehakt. de beste beslissing
van de laatste vijf jaar.”
Goed man! Wat mij ook altijd prettig lijkt is dat je al in Duits-
land bènt! De meeste NL-vliegers lopen als ze een keertje
die kant op gaan maar op hun horloge te kijken, vanwege
dat ellendige vliegplan. Dat geeft toch altijd onrust tijdens
de Kaffee mit Kuchen… Vanaf Stadtlohn ligt een gebied van
zeven keer Nederland voor je klaar om te ontdekken.
“Klopt, al is dat vliegplan met een app als Skydemon ook
weer niet zo’n toer. Je kunt trouwens vanuit duitsland pri-
ma over NL vliegen, als je maar niet landt. en je kunt nog
eens plotseling een detourtje maken als dat opeens in je
opkomt.”
Dat wist ik niet eens! Maar goed, hoe ging de solo?
“de instructeur zei op een gegeven moment, ‘Sja coen, je
voelt het denk ik wel aankomen… Volgens mij is het er nu
wel tijd voor!’, en nadat ik drie landingen aan hem had la-
ten zien was dat het ook. Ik voelde geen enkele angst of
nervositeit. Ik ging er toch ook vanuit dat iemand die al
twintig jaar lang deze woorden regelmatig uitspreekt, weet
wat hij doet. dat gaf me meteen vertrouwen. misschien dat
er wel paniek uitgebroken zou zijn als er opeens rare lamp-
jes gingen branden in het circuit, maar dat was niet het ge-
val. Wat wel enorm opviel was het gedrag in de take off. Als
je tachtig kilo kwijt bent op een totaalgewicht van nog geen
450 kg, dat is nogal wat. die Tecnam sprong opeens de
lucht in en wilde ook amper meer naar beneden. Na twee
touch-and-go’s werd de derde een full-stop en bij aan-
O SOLO MIO door: Goof bakker – Foto’s: chiel Stemerdink
“Je voelt het denk ik wel aankomen…”
“eerst maar
eens het
brevet, dan
lekker uren
maken”
naam Coen de Jong
leeftijd 25
Beroep Filmmaker en gecertificeerd
dronepiloot
School Funflight Stadtlohn
Uren tot solo 17
toestel Tecnam P-92 Echo
er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. de meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek o Solo mio.
Bent u ook voor het eerst solo gegaan? Goof
Bakker interviewt u dan graag.
mail: goofbak@planet.nl.
20-21_osolomio(15)takeoff.indd 20 17-11-20 11:24