PILOOT EN VLIEGTUIG december 2020 19
diamond da50 rg
in het kort
Aantal inzittenden 5
Motor Continental CD-300,
300 pk startvermogen/270 pk continu
Propeller MT propeller
MTV-12-D/210-56
lengte 9,23 m
Spanwijdte 13,41 m
Hoogte 2,88 m
Tankinhoud 189 l
leeggewicht 1.440 kg
Nuttige lading 559 kg
MToW 1.999 kg
Max. kruissnelheid 181 kts (335 km/h)
overtreksnelheid 57 kts (106 km/h)
Startaanloop (15 m obstakel) 440 m
(740 m)
landingsrol (15 m obstakel) 340 m (640 m)
Klimsnelheid 1.050 ft/min (5,3 m/s)
Vliegbereik 750 nm (1.389 km)
Dienstplafond Fl200 (6.096 m)
Short Final bij Sun Set. (Foto: enrico evers)
Het is eigenlijk een non-event en zelfs met wat forceren laat deze dA50
zich niet verleiden tot slecht gedrag.
de lange (hoge) knuppel helpt bij het precies doseren van de roerstan-
den. Opvallend is dat het richtingsroer behoorlijk zwaar gaat om bij 125
knopen snelheid de volle uitslagen te krijgen om een dutch roll te ma-
ken. Hier is na 1,5 oscillatie de rust weergekeerd. Je merkt hierbij dat de
hoge massa van de motor iets van invloed is. Tijdens de klim in matige
turbulentie is er echter geen onrust om de top-as (fish-tailing), hetgeen
de passagiers achterin op prijs zullen stellen.
een daalvlucht met gas dicht (flight idle), knuppel getrokken en flaps en
landingsgestel naar beneden resulteert in een daalsnelheid van 600 tot
700 voet per minuut. Wat aan een grijnzende Scherrer de opmerking
ontlokt: “Kijk dit is onze parachute”. Yep, okay… duidelijk.
Het valt op dat als de flaps op ‘landing’ staan, er een zacht fluitend ge-
luid is. bij diamond noemen ze dat ‘het zingen’. Het is zeker niet sto-
rend, maar wel opvallend.
Short final
Het wordt alweer tijd om terug te gaan zodat we voor ‘einde daglichtpe-
riode’ de wielen op het asfalt van LOAN kunnen zetten. er moet wat
omslachtig gestuurd worden bij de nadering op dit veld om de omwo-
nenden rust te gunnen, dus kan gelijk geprobeerd worden hoe makkelijk
de dA50 rG, in landingsconfiguratie, zich laat vliegen als pas op ‘short fi-
nal’ met de baan opgelijnd kan worden.
Nou, ook daar kunnen we kort over zijn: geen enkel probleem. de lan-
ding bij baanverlichting is een ‘greaser’, waarbij het gesleepte hoofdlan-
dingsgestel vast geholpen heeft.
eerlijk en makkelijk
er worden nog wat verfijningen doorgevoerd voordat de eerste vliegtui-
gen in april 2021 geleverd gaan worden. maar door de bank genomen
is het een eerlijk en makkelijk te vliegen vliegtuig, waarbij het vlieghand-
boek erg conservatief in haar cijfers is gebleken. maar dat is alleen maar
een voordeel.
diamond zal beslist een goed deel van de markt bereiken onder de klan-
ten die in dit segment een nieuw vliegtuig willen (en kunnen) kopen.
PS. er is net gemeld dat de wereldwijd eerste verkochte dA50 rG door
Wings over Holland aan de man gebracht is. een Nederlandse primeur
dus! Proficiat Luuk!
On top bij 90% 184 ktas (344 km/h). (Foto: enrico evers)
16-17-18-19_pilotreportda50.indd 19 17-11-20 11:24